b_300_300_16777215_00_images_971_koshti.jpg

کشتی ایران در سالی که گذشت به لحاظ حواشی ریز و درشت سالی تاریخی را پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا، کشتی آزاد و فرنگی ایران در سالی که گذشت نتوانست به لحاظ کسب نتیجه در مسابقات جهانی انتظارات را برآورده کند که در این میان کشتی آزاد با کسب تنها یک مدال در ۸ وزن وضعیتی به مراتب بدتر از کشتی فرنگی داشت و انتقادات زیادی به نحوه عملکرد این تیم وارد شد. اتفاقی که در نهایت منجر به بازگشت دوباره رسول خادم به عنوان سرمربی تیم ملی شد. پس از این ناکامی، خادم در جلسه‌ای که با کادر فنی و کشتی‌گیران در پاریس داشت شدیدا نسبت به عملکرد کشتی‌گیران و کادر فنی انتقاد کرد؛ هر چند حسن یزدانی با قهرمانی مقتدرانه در مسابقات جهانی فرانسه خود را به عنوان یک نابغه در ورزش ایران معرفی کرد.

فرنگی‌کاران ایران نیز هر چند در مسابقات جهانی عملکرد بهتری نسبت به تیم آزاد داشتند اما پنجمی این تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا که چندی پیش بدست آمد باعث شد نگرانی‌ها از بابت نحوه عملکرد کادر فنی و فرنگی‌کاران ایران در رقابت‌های پیش رو همچون بازی‌های آسیایی و رقابت‌های قهرمانی جهان بیش از پیش شود. البته در این میان قهرمانی تمام رده‌های سنی آزاد و فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ نیز مهم و حائز اهمیت بود.

اما جدا از بحث نتیجه‌گیری، بدون شک کشتی ایران در سال ۹۶ بیش از هر چیز همگان را به یاد انواع و اقسام حواشی  بیانیه‌ها، استعفای خادم، محرومیت علیرضا کریمی و موضوع رویارویی یا عدم رویارویی با کشتی‌گیران اسرائیل می‌اندازد. اتفاقاتی که باعث شد کشتی ایران شدیدا دچار حواشی تلخی شود که بعضا نقش چندانی نیز در نحوه مدیریت آن نداشته است.

نزدیک به ۴۰ سال است ورزشکاران ایران از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنند تا بدین شکل اعتراض خود را به اصل و ماهیت این رژیم جعلی نشان دهند و اعلام کنند اصلا اسراییل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند.موضوعی که باعث از دست رفتن مدال‌های زیادی برای ورزشکاران ایران در رویدادهای مختلف شده اما کماکان ادامه دارد. البته این عدم رویارویی طی این سال‌ها به بهانه‌های مختلف همچون آسیب‌دیدگی ورزشکاران و ارائه گواهی پزشکی انجام شده که همین امر سبب شده مردم و سیاستمداران دنیا نسبت به ماهیت و هدف عدم رویارویی ورزشکاران ایران مقابل اسراییل پی نبرند و تنها این خودمان بودیم که سخت در پی ادامه این سیاست آن هم بدون اعلام رسمی و آشکارا به مردم دنیا بودیم.

اما مسابقات جهانی کشتی آزاد در رده سنی زیر ۲۳ سال آذرماه سال ۹۶ در لهستان آغاز شد. علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم و بخت اصلی قهرمانی در این مسابقات،در دور نخست به کشتی‌گیر روسیه در حالی که پیش بود با فریادهای مربیانش به عمد شکست خورد تا در دور بعد با حریف اسراییلی مصاف نکند. با صعود حریف روس به فینال، کشتی‌گیر اسراییلی و کریمی در مرحله شانس مجدد بار دیگر باید به مصاف هم می‌رفتند که کریمی اینبار نیز از رویارویی خودداری کرد. این اتفاقات باعث شد حساسیت کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی نسبت به چرایی این اقدام کریمی برانگیخته شود.

با جدی‌تر شدن موضوع و تجلیل مقامات عالیرتبه ایران از علیرضا کریمی و از سوی دیگر لابی قدرتمند صهیونیست و آمریکا در کمیته بین‌المللی المپیک، پروژه محرومیت کشتی ایران کلید خورد. رسول خادم با توجه به عضویت در هئیت رییسه اتحادیه جهانی و داشتن شخصیت مقبول نزد لالوویچ صرب،بلافاصله و به تنهایی بارها با مذاکره مستقیم سعی کرد این حکم را چندماهی به عقب بیاندازد.

خادم در نهایت موفق شد سایه تعلیق را از سر کشتی ایران بردارد اما کریمی ۶ ماه و جمشیدی مربی تیم ملی امید نیز ۲ سال محروم شدند. خادم پس از صدور بیانیه‌های مختلف با جدی دانستن خطر تعلیق و محرومیت کشتی و ورزش ایران در صورت تکرار این اتفاق، خواستار این شد بحث عدم رویارویی با ورزشکاران اسراییلی از سوی مسئولان ورزشی و سیاسی ایران رسما به کمیته بین‌المللی المپیک با صدای بلند اعلام شود تا دیگر ورزشکاران و مربیانشان مجبور نباشند با سختی فراوان گواهی پزشکی تهیه کنند تا اینگونه و در خفا، سیاست ایران برای به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی ادامه پیدا نکند.

خادم بحث عدم رویارویی با ورزشکاران اسراییل را زیر سوال نبرد اما در بیانیه‌های خود تاکید کرد این سیاست رسما به نهادهای بین المللی ورزش اعلام شود و همه پای عواقب آن نیز بایستند. همچنین از دستگاه دیپلماسی ورزش ایران خواست ضمن اعلام مواضع سیاسی ایران به IOC، با رایزنی های خود مانع از محرومیت ورزشکاران و مربیان ایرانی شوند؛ خواسته ای که چندان به آن توجه نشد و دستگاه دیپلماسی ورزش کشور پاسخی به آن نداد.

به هر حال این بحث کش و قوس‌های فراوانی داشت و در نهایت به استعفای خادم و اعضای شوراهای فنی کشتی آزاد و فرنگی در تبعیت از خادم منجر شد. هیات رییسه فدراسیون کشتی،وزارت ورزش،کمیته ملی المپیک و مهمتر از همه مجمع فدراسیون کشتی به اتفاق با استعفای خادم در آخرین روزهای اسفندماه مخالفت و خواستار ادامه حضور خادم در راس فدراسیون شدند.خادم نیز در جلسه مجمع تنها دلیل استعفای خود را بی‌توجهی مسئولان وزارت ورزش به کشتی دانست و گفت استعفای وی ربطی یه بحث اسراییل نداشته است.

با تصمیم مجمع فدراسیون کشتی، اختیارات خادم به بنی‌تمیم نایب رییس فدراسیون کشتی واگذار شد تا در نهایت خادم پس از مدتی استراحت و به شرط حمایت بیشتر وزارت ورزش در اختصاص بودجه به فدراسیون بازگردد در غیر اینصورت باید منتظر ماند و دید خادم آیا در سال ۹۷ به فدراسیون بازمی‌گردد یا عطای کار را به لقایش خواهد بخشید.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار