b_300_300_16777215_00_images_hasir.jpg

 

زندگی مردم جنوب با نخل گره خورده و انگار این مردمان در هیچ کجا دوری‌اش را طاقت ندارند!

مردم جنوب ایران تا هر کجا که آفتاب تابان اجازه بدهد که به آن بگوییم جنوب، بسیاری از اشیاء و لوازم زندگی را از برگ‌های این درخت بهشتی می‌سازند.

آری میوه نخل کام‌ها را شیرین می‌کند و سبزی‌اش رونق به کویر می‌بخشد و حضورش بهشت را مجسم می‌کند و گاهی هم برگ‌هایش سرپناه کویرنشینی می‌شود و گاهی سایه‌اش سراب‌واره‌ای برای بیابانگردی و گاهی هم به قول جزیرتی‌ها ( کُنَغ ) موسم نوروز را به یاد می‌آورد و گاهی هم برگ‌هایش دستمایه جزیرتی‌ها می‌شود تا بافته‌ای شود به نام حصیر و سبد....

حصیربافی و سبدبافی در جزیره قشم نیز پیشینه طولانی دارد که شاید پیشینه‌اش برسد به روزی که چشم زنان جزیرتی برای اولین بار به برگ‌های شاخه‌شاخه نخل افتاد و دست‌هایشان خواهش ساخت دست‌بافته‌ای برای زندگی کویری‌شان را داشت.

حصيربافي از صنايع رایج قديمي است كه در حال حاضر هنوز هم در جزيره قشم به چشم مي‌خورد. متأسفانه در سال‌های اخیر به علت گرایش عمومی به مصرف کالاهای ساخته شده از مواد مصنوعی و کارخانه‌ای باعث شده این صنعت تا حدی رو به فراموشی برود.

اما هنرمندان جزیره که شاهد این اتفاق بوده‌اند و به اصالت این هنر وقوف داشته‌اند دست به کار شدند و توانستند با بهره‌گیری از قدرت خلاقه خود محصولات ظریف و زیبایی بسازند که هر انسان شهرنشینی را نیز به خریدش وسوسه کنند و حتی با بهره‌گیری مبتکرانه از سایر عناصر طبیعی مانند رنگ٬ پاسخگوی سلیقه‌های مدرن شده‌ی جامعه هم بشوند تا جایی که این محصولات کم‌کم جایگاهی برای خود در بازارهای داخلی و خارجی دست و پا و به روزهای خوب خود باز گردند.

این هنر به ظاهر ساده دارای ظرافت‌های بسیاری است و اگر پای صحبت زنان جزیرتی بنشینیم هزاران نکته باریکتر از موی نهفته در آن را می‌گویند و از استحکام و عطرافشانی همیشگی این دست‌بافته‌ها و راز تازه ماندن نان در آن ها خواهند گفت و اگر به ادامه کلام هم برسیم خواهیم شنید چگونه این برگ هایی که بهشت برین را در یاد دارند گرمای تابستان را به کام صیادان ساحل خنک می‌کنند و جعله‌های آب را گوارا نگه می‌دارند و....

آری همین حصیر و سبد ساده را می گویم که به نظر کالای ارزانی است و...

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار