b_300_300_16777215_00_images_icon_aa.jpg

آیا دیوارهای شهر مهربانی را فراموش کرده‌اند؟

مانند بسیاری از مسائل که ناگهان و به شکل اپیدمی در کشورمان گسترش می‌یابد و خیلی زود هم تب تند اپیدمی‌اش فروکش می‌کند٬ دیوار مهربانی هم مشمول همین اتفاق گردید٬ که به نظر می‌رسد باز هم یکی از دلایل بروز این پدیده یعنی همراهی احساسی افکار عمومی با یک جریان بر گردن فضای مجازی است.

دیوار مهربانی با یک هیجان اینترنتی آغاز و خیلی سریع پیش رفت اما رفته‌رفته کمرنگ گردید تا جایی که در حال حاضر می‌رود که به طور کلی به دست فراموشی سپرده شود.

بسیاری از افراد نقدهای مثبت و منفی راجع به دیوار مهربانی نوشته‌اند و گفته‌اند٬ بعضی اهمیت این کار را تا حد نسخه نجات‌دهنده جامعه از فقر مطلق بالا بردند و بعضی هم آن را برای وجهه کشور و شهرها خوب ندانستند.

شاید در آسیب‌شناسی رشد قارچ‌گونه و بدون در نظر گرفتن جوانب منفی این‌گونه طرح‌ها باید به جنبه‌های احساسی و میزان تأثیرگذاری فضای مجازی بر افکار و هیجانات مردم نیز توجه نمود.

در روزهای شروع موج دیوار مهربانی در فضای مجازی شاهد موج‌سواری عده‌ای هم بودیم مانند برگزاری جشواره‌های داستانی و شعری تا برگزاری گردهمایی‌هایی تحت عنوان خیریه و حتی طرح مطالبی مانند این که طرح دیوار مهربانی توسط پاکستانی‌ها و چینی‌ها الگوبرداری گردیده!

تشخیص صحت و سقم چنین ادعاهایی که در فضای مجازی مطرح می‌گردند کار دشواری است اما از قراین بر می‌آید اگر دیوار مهربانی به این میزان تأثیرگذار بوده چرا به این زودی به فروپاشی رسید؟

در دین اسلام احادیث و روایات متعددی در زمینه انفاق و نیکوکاری و کمک به نیازمندان وجود دارد که می‌توان با الهام از آن‌ها بسیاری از آزمون و خطاها را کم کرد و درگیر چنین مسایلی نشد.

اما ای‌کاش یکی هم می‌آمد و متولی کار می‌شد که اگر دیوارهای شهر محل مناسبی برای مهربانی نبودند٬ محل‌هایی پنهان‌تر از نگاه‌ها ایجاد می‌شد تا بی‌ضابطه و قانون‌های دست و پاگیر هرکس به نسبت وسعش مقداری از مهربانی‌هایش را آن‌جا می‌گذاشت و هرکس هم به اندازه نیازش از بخشندگی شهر برمی‌داشت و کمتر کسی کمک‌کننده و کمک‌گیرنده را می‌دید٬ همان‌طور که دین مبین اسلام نیز توصیه فرموده.

نزدیک نوروز است و شهرهایی سرشار از مهربانی٬ برازنده ایران اسلامی است. اما مهربانی و انفاقی که در شأن نام اسلام و انسانیت و ایران باشد.

متأسفانه بارها و بارها در بسیاری از دیوارهایی که کلمه مقدس مهربانی بر آن‌ها نوشته شده بود٬ شاهد آویزان کردن لباس‌هایی بسیار کهنه و مندرس بودیم که در شأن شهر و مهربانی و انفاق و انسانیت و اسلامیت و... نبود.

امید که در نوروز امسال شهرهایمان آن‌قدر مهربان باشند که همین دیوارهای بی‌جان شهر هم از شادی لبخند بزنند. ان‌شاالله

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار