b_300_300_16777215_00_images_0111_RA.jpg

در عصری که با جهانی شدن و همسو سازی فرهنگی مواجه هستیم، بنده به تناسب عِرقی که به وطن و زادگاه خودم داشتم در شناسایی و معرفی تفاوت های فرهنگی و ارائه میراث فرهنگی ناملموس همراه شدم و فرهنگ عامه مردم رودان را در این کتاب  مد نظر داشتم.

خوشبختانه میراث فرهنگی ناملموس توسط سازمان یونسکو به عنوان همتای میراث جهانی شناخته شده و تمرکز عمده آن بر جنبه های ناملموس فرهنگ است و این با دیدگاه من همخوانی و همسویی داشت.

کتاب "را" ارائه تعریفی از فرهنگ غنی استان هرمزگان بویژه جنوب شرق این استان است و از دیدگاه بنده گنج های پنهان زیادی در سینه مادران این خطه نهفته است که می باید به نسل های آینده منتقل شود.

"را" دارای معانی و مفهوم فرهنگ چندین ساله ما است که سینه به سینه واگویه شده  و بیم آن را داشتم که با تهاجم فرهنگیِ پیش رو این گنجینه ارزشمند فرهنگی به فراموشی سپرده شود.

برای تهیه و ارائه چنین اطلاعات مجهول و پراکنده ای زمان زیادی صرف شد اما! خرسندم که توانستم نقش کوچکی در توصیف و ثبت فرهنگ ناملموس رودان داشته باشم.

امروزه میراث فرهنگی صرفا به آثار و بناهای تاریخی محدود نمی شود، بلکه ما می بایستی به دخایر فرهنگی خودمان(سنت های شفاهی وفعالیت های جمعی) که در آیین ها و جشن ها نمود پیدا می کند، توجه وافری داشته باشیم. لذا جای بسی خرسندی است که رودان  فرهنگ و تمدن غنی دارد که در لوای صفات پسندیده مردمانش با جشن ها و آیین هایش در دوران گذاشته، فرهنگ و زبان اصیل را برای آیندگان به میراث گذاشته است.

کتاب "را" سعی دارد زبان، رنگ، اقلیم، سنت و ترانه را از یکنواختی در بیاورد و هر مصرع و هر نوایی از این جنس می تواند زمینه تولید محتوای فرهنگی و آیینی را فراهم سازد.

همزیستی: « را » به گویش رودانی به معنی واسونک است( واسونک ترانه های فولکلوریک و سرودهایی است که زنان در مناطق جنوب کشور از جمله هرمزگان، فارس و ...در مجالس عروسی و سرور و شادمانی می خوانند.) کتاب « را » تالیف عباس سالاری اخیرا توسط انتشارات پر سرخ به مدیر مسئولی ایرج اعتمادی منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار