b_300_300_16777215_00_images_984_roozbeh1.jpg

همزیستی نیوز - « رابطه نسل امروز با گذشته شان به تدریج دارد قطع می شود، سنت ها، آیین ها، گویش ها، لباس ها، ابزارها و وسایل زندگی نسل گذشته برای جوانان و نوجوانان امروز غریبه و ناشناخته شده اند و من وقتی می بینم بچه های ما برخلاف نسل ما، حتی  پدربزرگ ها و مادربزرگ های شان را هم نمی شناسند، دلم می گیرد و همه اش دارم فکر می کنم که برای پرکردن این خلاء ایجاد شده از دست من نوعی چه کاری برمی آید؟»

گوینده این حرف ها نه یک فعال اجتماعی، نه یک کنشگر سیاسی و نه یک تحلیلگر رسانه ای بلکه یک فرد کاملا معمولی که شغل اصلی اش نجاری است از دغدغه های خود برایم می گوید.

البته جنس دغدغه های « صالح روزبه » که در نزد مردم به «خال» برگرفته از واژه خالو به معنی دایی، مشهور است از جنس دغدغه های عادی امروز ماها نیست، او برخلاف بسیاری از ما خیلی از تورم، گرانی، بی ثباتی و مانند اینها نگران نیست، لااقل این طور نشان نمی دهد، دغدغه او جمع کردن اجناس، اقلام، ابزار و وسایل قدیمی است که یا توسط اطرافیانش، فامیلش، دوستانش و آشنایانش به او هدیه داده شده و می شود یا اینکه خودش با هزینه شخصی آنها را تهیه و در این مکان که خودش نیز از نامگذاری آن به عنوان موزه خودداری می کند ولی من آن را در این نوشتار یک نمایشگاه شخصی می نامم با ظرافت و سلیقه زیبایی در کنار هم چیده است.

وقتی از کوچه پس کوچه های خاکی روستای طولا قشم گذشتیم و درمقابل در بسته یک دهنه ملک تجاری از خودرو پیاده شدیم هیچ تصوری از درون این مکان جز یک مغازه معمولی نداشتم، اما وقتی صالح با آن لباس محلی یکدست سفید که به آن جیمه می گویند در چارچوب در ورودی با لبخند ظاهر شد و به استقبال ما آمد و ما را به درون هدایت کرد، تازه متوجه شدم که در این گوشه دورافتاده و ناشناخته جزیره، عشق یک انسان به هویت درحال نزارخود درکنار انگیزه و اراده قوی او برای زنده نگه داشتن هویتش، چه محصول زیبایی را به بار آورده است!

در بدو ورود به این نمایشگاه که از برخی موزه های رسمی پرزرق و برق برایم جالب تربه نظر می رسد با محیطی زیبا، تمیز و در عین حال ساده مواجه شدم، از یک فضای کوچک جلو این مکان گذشتیم و وارد فضای اصلی نمایشگاه شدیم.

تنوع و زیبایی ابزار، وسایل واسباب شامل وسایل آشپزخانه، پوشاک، صندوق، گاوصندوق، تخت، چمدان، سبد، زنبیل، چراغ نفتی، هاون، آسیاب دستی و ده ها قلم دیگر مانند اینها نظرهر بیننده را به خود جلب می کند.

صالح  گفت که از ده سال پیش به فکر ایجاد چنین مکانی افتاده و به تدریج و با مشکلات متعدد این نمایشگاه را به وضعیت فعلی رسانده است.

« من درآمدی از این نمایشگاه ندارم، ولی آنچه که انگیزه مرا در توسعه آن تقویت می کند، اولا عشقی است که من به  تک تک این ابزار و اقلام قدیمی دارم، هر روز که به این وسایل نگاه می کنم یاد بزرگان و قدمای خودم می افتم و به گذشته خود افتخار می کنم.»

صالح می افزاید: دوما تشویق و حمایت بسیاری از دوستان، آشنایان و فامیل است که با اهداء یادگارهای قدیمی خانوادگی شان به این نمایشگاه، باعث دلگرمی من در تداوم این راه می شوند.

وی به برخی از اقلام و ماکت های دست ساز که در میان ابزار و اقلام قدیمی در این نمایشگاه دیده می شود نیز اشاره می کند و می گوید: این کارها گرچه برایم هزینه های زیادی دربر داشته است اما به عنوان نمادی از برندهای جزیره قشم مانند بادگیر، لنج و مانند اینها برای این نمایشگاه تهیه کردم.

صالح به یک صندوقچه قدیمی اشاره می کند و می گوید: این چمدان افزون بر 50 الی 60سال قدمت دارد و چون در کنار تخت برای نگهداری مدارک شخصی و طلا و زیورآلات استفاده می شده به آن پیش تخت نیز می گفتند.

یک  زنبیل حصیری نیز که خرما در آن نگهداری می شده و به زبان محلی به آن «کچیل» می گفتند همراه با یک ظرف دیگر مخصوص نگهداری خرما به نام «پری» و ظرفی به نام «صوب» برای تمیز کردن برنج از دیگر اقلام موجود در این نمایشگاه است که در کنار طنابی به نام «فروند» مخصوص بالا رفتن از درخت نخل که به دور کمر می بستند و همچنین سبد مخصوص نگهداری مرغ و خروس جهت مصون نگه داشتن ازحمله سگ و گربه در این نمایشگاه دیده می شوند، این سبد به ریسمانی که از شاخه های بالایی درخت رد شده است، گره می خورده و در هنگام شب به بالا کشیده می شده تا مرغ و خروس های داخل آن جان شان حفظ شود.

چراغ نفتی مخصوص پخت و پز به نام «پرمز» یا «چوله»، هاون به نام «جوغن»، آسیاب دستی مخصوص گندم به نام «هاش»، کوزه بزرگ 50لیتری به نام «گراشی» مخصوص نگهداری آب و همچنین خرما و برنج، تشت مخصوص خمیر کردن آرد، در و پنجره چوبی قدیمی، سطل آب به نام «کندر»، مشک دوغ، عود، رادیو، چرخ خیاطی، قهوه ساز، قفل های قدیمی و قرقره مخصوص بالا کشیدن بادبان لنج از جمله وسایل و ابزارهای قدیمی موجود در این نمایشگاه بشمار می روند.    

این نمایشگاه مملو از این وسایل و وسایلی از این دست است که قاعدتا با حمایت های مادی و معنوی دستگاه های ذیربط از توسعه و گسترش آن می تواند به عنوان یک موزه خصوصی در حفظ میراث فرهنگی جزیره قشم آثار مثبتی داشته باشد.

صالح با تشکر از کسانی که به این نمایشگاه سر می زنند و باعث دلگرمی و تشویق او در ادامه این کار فرهنگی می شوند خواستار حمایت دستگاه ها و نهادهای مرتبط  جهت صدور مجوز برای فعالیت قانونی خود شد.   

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار