b_300_300_16777215_00_images_983_nabarabar.jpg

همزیستی نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که نابرابری آموزش تاثیر منفی بر اشتغال دارد.

به گزارش ایسنا، سرمایه انسانی یکی از با ارزش ترین عوامل در فرآیند توسعه اقتصادی است. یکی از ابزارهای اصلی تقویت این نوع سرمایه، ارائه خدمات آموزشی برای افراد جامعه است. هدف از استفاده از این ابزار، شکوفایی توانایی های ذاتی هر فرد و ایجاد امکان پذیر شدن او در جایگاه متناسب با توانایی های او در جامعه است.

در تحقیقی که زهرا کریمی مگاری، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، مهرداد معصومه، دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران و زهرا علمی، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، می نویسد: «آموزش نقش اساسی در برقراری ارتباط بین دو عنصر ذاتی و به دست آوردن سرمایه انسانی ایفا می کند این ابزار قادر به کاهش تفاوت های ارثی و شکافهای آموزشی در میان اقشار مختلف می باشد. از این جهت دستیابی برابر به همه افراد از طبقات و گروه های درآمددی متفاوت به این ابزار می تواند تا حدودی امکان پذیر بودن فرصت های مساوی را در ارتقای سرمایه انسانی در آنها فراهم کند. از طریق دریافت خدمات آموزشی میتواند مبنای برای کسب وکار حرفهای افراد ایجاد کند و تأثیر بر درآمد و رفاه فرد در طول عمر وی داشته باشد. »

اين پژوهش با استفاده از تابلوي دادهاي سالهاي 1380 تا 1392، ابتدا شاخص ياد كردن نابرابر آموزشي براي هر استان را محاسبه و پس از آن، اثر آموزش نابرابري بر اشتغال در اين استان ها با تاكيد بر فقدان استان ها محاسبه شده است.

در این تحقیق آمده است: "با توجه به محاسبات، استان های تهران و بوشهر که دارای بیشترین درآمد سرانه هستند، دارای کمترین ضریبجینی و آموزشی نابابایی هستند، اما استان های آذربایجان غربی، کردستان و سیستان که دارای بیشترین نابرابری هستند، نیز در ردیف کمترین قاره ها قرار دارند براساس انتظار، بیشتر استان های برخوردار، آموزش نابرابری کمتری نسبت به استان های فقیر دارند، اما این روند به طور قطعی در همه استان ها صدق نمی کند. »

نتایج این تحقیق بیانگر آن است که «عدم انطباق آموزشی منفی بر نرخ اشتغال دارد. شاخص های زیادی برای اندازه گیری جنبه های مختلف آموزش در کشورهای استفاده می شود که از جمله می توان به نرخ ثبت نام، متوسط تحصیلات، کیفیت تحصیل و ضریبجینی آموزش اشاره کرد. در این پژوهش از ضریب جینی آموزش و متوسط سطح تحصیلی به عنوان شاخص برای ارزیابی آموزش نابرابری بین استان ها استفاده می شود. »

کریمی مگاری و همکارانش در این تحقیق می گویند: "شاخص جینی تحصیالت شاخص، با استفاده از داده های بانک جهانی تعیین می شود. در فرمول ضریبجینی آموزشی از میانگین سال تحصیلی در هر کشور، نسبت جمعیت تحصیل شده در هر مقطع تحصیلی، تعداد سالهای تحصیل در هر مقطع تحصیلی و تعداد دسته بندی تحصیلی استفاده می شود. »

نتایج حاصل از مدل برآورد نشان می دهد که «بین نرخ اشتغال و آموزش نابرابری رابطه معنی دار و معناداری وجود دارد. بررسی روند تغییرات داده ها نرخ اشتغال و جینای آموزشی در استان های محروم و غافل نیز تأیید می کند که رابطه معکوس میان این دو متغیر وجود دارد.

در تمامی استان های کشور، با کاهش جینی آموزش، افزایش اشتغال روندی افزایش می یابد. علاوه بر این، میانگین ضریب جینی آموزشی نشان می دهد که آموزش نابرابری در استان های محروم از استان های دارای بالاتر است. همچنین بین رشد تولید ناخالص داخلی سرانه و میزان سرمایه گذاری با نرخ اشتغال ارتباط مثبت و معنادار به دست آمد. »

این پژوهش در هفتاد و ششمین شماره دوازده ساله فصلنامه تحقیقات اقتصادی ایران منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار