khaviar.jpg

همزیستی نیوز - جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیای خاویار دریای خزر استان گلستان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیأت همراه در دفتر استاندار گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسینقلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیای خاویار دریای خزر استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان تولیدات فراوان و دارای ظرفیت برند ملی و جهانی دارد که خاویار یکی از این ظرفیت‎ها است.

وی به ثبت فرش ترکمن در زمره برند ملی و جهانی اشاره و تصریح کرد: ابریشم گلستان و اسب ترکمن از دیگر برندهای مخصوص استان گلستان است که باید این تولیدات منحصر به فرد استان به جهانیان معرفی شود.

کلکسیون بی‎نظیری برای وجود ماهیان خاویاری در گلستان فراهم است

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان نیز در این جلسه از این استان به عنوان سرزمین مروارید سیاه نام برد و گفت: خاویار ایران به عنوان شناسه و برند جهانی است، خاویار ایران زمانی قله دست نیافتنی بود، 27 گونه ماهی خاویاری در جهان وجود دارد که پنج گونه در حوزه خزر وجود دارد که عمده استحصال خاویار از این گونه‎ها به دست می‎آید.

سیدمصطفی عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه عمده تمرکز ماهیان خاویاری در جنوب شرق دریای خزر است، افزود: این تمرکز نشان‎دهنده خاستگاه طبیعی برای وجود ماهیان خاویاری است.

وی با بیان اینکه ماهیان خاویاری فسیل زنده است، تصریح کرد: قدمت ماهیان خاویاری به 250 میلیون سال قبل برمی‎گردد و یکی از نام‎های دریای خزر به عنوان دریای ماهیان خاویاری است.

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: ایران در سال 2006 میلادی تنها صادرکننده ماهیان خاویاری در دریای خزر محسوب می‎شود و گونه ایرانی سهم بالایی در دریای خزر داشته است.

عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه کلکسیون بی‎نظیری برای وجود ماهیان خاویاری در استان گلستان فراهم است، افزود: در خلیج گرگان، جزیره آشوراده و ... به علت شیب کم فلات قاره شاهد فراوانی ماهیان خاویاری هستیم.

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار