b_300_300_16777215_00_images_955_82166763-70897415.jpg

همزیستی نیوز - نوار ساحلی افزون بر 100 کیلومتری دریای خزر در گلستان که از نوکنده آغاز و به گُمیشان منتهی می شود، یکی از ظرفیت های مطلوب برای جذب گردشگر به ویژه در فصل گرم سال به شمار می رود ولی سهم گردشگری استان از این ظرفیت کم نظیر و خدادادی، عددی نزدیک به صفر است.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که ساحل دریای خزر در حوزه استان های مازندران و گیلان از آغاز فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا میزبان مسافران و گردشگران بی شماری است.
گفته می شود برنامه ریزی مسوولان استان های مازندران و گیلان در کنار تامین امکانات اقامتی، تفریحی و جاذبه های طبیعی، سواحل دریای خزر در این مناطق را به یکی از پولسازترین بخش ها و پرترافیک ترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است.
اما در سواحل دریای خزر در استان گلستان که همواره میزبان گردشگران و زائران مرقد مطهر امام رضا(ع) نیز است، تنها سکوت و سکون و خاموشی و انتظار ساحل برای آمدن مسافران به چشم می خورد.
گویی این سواحل آرام تکه ای جدا افتاده از خزر و محکوم به تنهایی همیشگی است.
در این ارتباط پسروی آب، تعداد کم طرح های سالم سازی دریا و نگرانی از احتمال آلوده بودن آب خزر به استقبال کم گردشگران از سواحل دریای خزر در استان گلستان دامن زده است.
این درحالیست که طرح های سالم سازی و گردشگری سواحل از تدابیر موثر مناطق شمالی کشور و از جمله گلستان برای حضور بیشتر مسافران و افزایش مدت ماندگاری آنان در استان است.
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان طرح های گردشگری و سالم سازی ساحل دریا قابلیت اجرا در شهرهای گُمیشان، نوکنده، بندرگز و بندرترکمن را دارد.
معاون فرماندار بندرترکمن که یکی از شهرستان های مجری طرح سالم سازی ساحل دریا است، به خبرنگار ایرنا گفت: نوار ساحلی در استان گلستان، به اجرای طرح های خلاقانه و مبتکرانه نیاز دارد تا بتواند انگیزه لازم برای جذب هر چه بیشتر گردشگران را فراهم کند.
سیدصادق شیرنگی اظهار کرد: بندرترکمن به لحاظ شرایط اقلیمی، فرهنگی و تاریخی و نوع آداب و سنن و حضور اقوام گوناگون جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد که می توان از این موهبت برای برنامه ریزی در بخش تولید سرمایه و ایجاد فضای کسب و کار در حوزه گردشگری استفاده کرد.
وی بیان کرد: سواحل و دریا از موهبت های الهی است که باید از آن ها به عنوان یک فرصت کم نظیر در حوزه اجتماعی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و توسعه گردشگری بهره برد.
به گفته وی، اجرای طرح های امداد و نجات، اقدام های پیشگیرانه و تامین امنیت اجتماعی در کنار پرکردن اوقات فراغت گردشگران با استفاده از بازی ها و سرگرمی های محلی از جمله اقدام های پیش بینی شده در طرح های سالم سازی ساحل دریا در تابستان امسال است.
شیرنگی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده شناگاه های مخصوص مردان در ساحل بندرترکمن ایجاد شد ولی هنوز مکان های اختصاصی برای شنای بانوان به دلیل نداشتن جاده دسترسی مناسب راه اندازی نشده است.
وی ادامه داد: به زودی و با بهسازی و مرمت جاده دسترسی، شناگاه های ویژه بانوان نیز در سواحل دریای خزر در این شهرستان ایجاد می شود.
فرماندار گُمیشان دیگر شهر مجری طرح های سالم سازی ساحل دریا هم به ایرنا گفت: با پایش های میدانی و بررسی مناطق ساحلی بهترین منطقه برای اجرای طرح سالم سازی دریا شناسایی و در آینده نزدیک این مکان آماده بهره برداری و استفاده گردشگران می شود.
امانگلدی ضمیر اظهار کرد: ازدحام جمعیت و شلوغی در سواحل مازندران و گیلان شرایط مناسبی را برای سفر گردشگران به استان گلستان فراهم کرده است تا از آرامش سواحل این استان بهره مند شوند.
به گفته وی این مساله به رونق و توسعه هر چه بیشتر گردشگری و اقتصاد استان و شهرهای ساحلی نیز کمک می کند.
وی ادامه داد: سواحل ماسه ای و بکر 'گمیش تپه' و 'چارقلی' می تواند گمیشان را به یکی از قطب گردشگری دریایی استان تبدیل کند.
از سوی دیگر مشکل سواحل دریای خزر در سه استان شمالی، فقط کمبود طرح های سالم سازی نیست و نگرانی از احتمال آلودگی آب ناشی از رها کردن فاضلاب های خانگی و صنعتی دیگر معضل این بخش است.
فرماندار بندرگز یکی از شهرهای مجری طرح سالم سازی در گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با رد هر گونه آلودگی سواحل خزر در این استان گفت: آزمایش های مکرر و مستمر آب دریا به خصوص در محدوده شناگاه های بندرگز انجام می شود و تاکنون حتی یک مورد مشکوک به آلودگی در این منطقه گزارش نشده است.
علی اصغر میرزایی اظهار کرد: در 2 ماه گذشته کارشناسان مرکز بهداشت بندرگز هفت آزمایش از مناطق گوناگون دریای خزر انجام داده اند که نتیجه همه این آزمایش ها در خصوص آلودگی منفی بود.
وی انباشت زباله ها از سوی مسافران و گردشگران را عامل مهم آلودگی ساحل دریا دانست و گفت: زباله یکی از عوامل تهدید محیط زیست است و باید با اجرای برنامه های فرهنگی و فراهم کردن امکانات لازم جمع آوری و مانع رها کردن آن در ساحل شویم.
فرماندار بندرگز ادامه داد: گروه ها و تشکل های مردم نهاد حامی طبیعت و محیط زیست به صورت مستمر و مداوم سواحل را از وجود زباله ها پاک می کنند، ولی باید فرهنگ سازی برای همگانی کردن حفظ ساحل دریا گسترش یابد.
رییس اداره امور آزمایشگاه محیط زیست گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، آلودگی های ناشی از فاضلاب خانگی، پساب صنعتی و کشاورزی را از عوامل اصلی آلوده کننده آب دریا دانست.
عطاالله گلعلی پور گفت: گلستان به دلایل گوناگون استانی کمتر برخوردار از لحاظ استقرار صنایع بزرگ و مادر است و به همین دلیل احتمال آلودگی آب دریای خزر به واسطه فعالیت گسترده صنایع بزرگ منتفی است.
وی بیان کرد: صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی نیز به صورت عمده متصل به شبکه جمع آوری فاضلاب هستند و فعالیت آنها به صورت منظم و مستمر توسط کارشناسان کنترل و رصد می شود.
رییس اداره امور آزمایشگاه محیط زیست گلستان افزود: یکی دیگر از موارد آلوده کننده آب دریا ورود فاضلاب های خانگی است که در گلستان کمتر امکانی برای ورود این فاضلاب ها به دریا وجود ندارد.
گلعلی پور ادامه داد: قسمت های زیادی از شهرهای همجوار با دریا مانند بندرگز ، بندرترکمن ، کردکوی زیرپوشش شبکه تصفیه فاضلاب خانگی هستند.
وی بیان کرد: در دیگر شهرهای گلستان که متصل به شبکه فاضلاب شهری نیستند، فاضلاب های خانگی در چاه های جذبی تخلیه می شود که این شیوه بهترین روش برای جلوگیری از آلوده شدن طبیعت و محیط زیست است.
به گفته وی، سومین بخش آلوده کننده آب که ممکن است تاثیر زیادی در آلوده کردن آب دریا داشته باشد، پساب های کشاورزی است که باید در این بخش به دلیل تنوع و تعدد استفاده از سموم، دقت نظر بیشتری انجام گیرد.
وی گفت: در سال های گذشته مصرف سموم کشاورزی در مزارع شیوع فراوانی گرفته بود که این مساله می تواند زمینه ساز آلودگی دریا باشد.
به گفته وی این درحالی است که در سال های اخیر با حذف یارانه سموم کشاورزی مصرف آن در مزارع کاهش یافته است و کشاورزان برای مبارزه با آفات بیشتر از شیوه های طبیعی و غیرشیمیایی استفاده می کنند.
وی همچنین گفت: راه اندازی دو کارخانه کمپوست در شهرهای آق قلا و آزادشهر و تولید کودهای طبیعی موجب جایگزینی این محصولات با کودهای شیمیایی شده است که علاوه بر تولید محصولات سالم تر، مانع مهمی برای جلوگیری از آلودگی طبیعت است.
به گفته وی، با این وجود اما به بحث تخلیه پسماندها در حاشیه رودخانه ها باید بیشتر توجه شود زیرا این مساله آلوده کننده منابع آبی بوده و اتصال برخی رودخانه ها به دریا به آلوده سازی دریا نیز کمک می کند.
رییس امور آزمایشگاه محیط زیست گلستان همچنین انجام آزمایشات مستمر از شناگاه ها را یکی از برنامه های ثابت این اداره دانست و گفت: تاکنون تست های میکروبی زیادی از این مناطق گرفته شده که نتایج همه آنها منفی بوده است.
رییس اداره محیط زیست شهرستان های بندرترکمن و گمیشان هم از برقراری پایش های مستمر در ساحل خلیج گرگان خبر داد و گفت: چتر نظارتی محیط زیست بر تمام شناگاه های نوکنده بندرگز و بندرترکمن گسترده است.
علی بیانی اضافه کرد: آب این شناگاه ها به صورت ماهانه و مستمر توسط تیم کارشناسی مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی مورد آزمایش دقیق زیست میکروبی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در ماه های گذشته مقدار بارش باران در استان در مقایسه با سال گذشته بیشتر بود که افزایش آبدهی رودخانه ها، میزان ورودی آب به دریای خزر و کاهش غلظت آب دریا از نتایج این بارش های مطلوب است.
به گفته وی، در صورتی که هر یک از شهرستان های ساحلی بخواهند محل جدیدی را به عنوان طرح سالم سازی پیشنهاد دهند این اداره مشکلی برای ارزیابی و پایش وضعیت آب آن نخواهد داشت.
از سوی دیگر ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره واقع بودن استان در ساحل شرقی خزر و ظرفیت گردشگری ساحلی گفت: چهار نقطه از سواحل دریای خزر در استان شامل گمیشان، نوکنده، بندرگز و بندرترکمن جهت شنا و سالم سازی دریا و نیز طرح های گردشگری ساحلی در نظر گرفته شده است.
استان گلستان با جای دادن حدود یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت و وجود جاذبه های تاریخی، زیارتی و طبیعی بکر و بی شمار واقع در کرانه شرقی خزر از جمله استان های گردشگرپذیر کشور به شمار می رود.
گلستان با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است به دلیل واقع بودن بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و گردشگری شمال کشور در ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است که توسعه طرح های سالم سازی دریا و فراهم کردن زیرساخت های برنامه های تفریحی و سرگرمی دریایی برای آنان به ماندگاری بیشتر گردشگران کمک می کند.
همچنین برقراری کامل شرایط استقرار مسافران و گردشگران می تواند عامل موثری در بهبود شرایط اقتصادی استان ناشی از رشد صنعت توریسم و گردشگری باشد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار