b_300_300_16777215_00_images_984_agh.flood.jpg

همزیستی نیوز - با گذشت حدود سه ماه از سیل گلستان و خسارت به بخش وسیعی از شهرک صنعتی آق قلا ناشی از آبگرفتی، صاحبان صنایع آسیب دیده همچنان در انتظار تحقق قولهای داده شده و پرداخت تسهیلات برای از سرگیری فعالیت و رونق گرفتن تولیدات خود هستند.

آبگرفتگی شهرک صنعتی آق قلا به حدی بود که راه دسترسی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی مسدود و با ورود آب به کارخانه ها، آسیب زیادی به دستگاه ها، مواد اولیه و محصولات وارد کرد و تا مدتها منطقه غرقاب بود.
مدیر یک واحد تولیدی در آق قلا به خبرنگار ایرنا گفت که در جریان سیل اخیر و به خاطر آبگرفتگی متحمل خسارت ۳۴ میلیارد ریالی شده است.
اراز محمد پقه افزود: آبگرفتگی اخیر باعث تاخیر در تولید و در نتیجه عمل نکردن به تعهدات مشتریان خارجی شد و ظرفیت مناسب صادرات به کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و ترکمنستان که با دشواری و زحمت فراوان به دست آمده بود از بین رفت.
وی گفت: تعطیلی این واحد تولیدی که همچنان نیز ادامه دارد موجب بیکاری ۵۰ کارگر شده است.
وی نداشتن توان مالی و حضور نیافتن کارشناس خارجی برای رفع خرابی دستگاه‌ها را از عوامل ادامه دار ماندن تعطیلی واحد تولیدی تحت مدیریتش اعلام کرد.
پقه از عمل نکردن سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به تعهدات مرتبط با رفع مشکلات واحدهای تولیدی سیل زده استان گلایه کرد و گفت: بازگشت صنایع خسارت دیده به چرخه تولید نیازمند حمایت مالی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت است.
مدیر واحد صنعتی تولید قوطی ساختمانی پروفیل هم به ایرنا گفت: این کارخانه در جریان سیل اخیر دچار خسارت فراوانی شد که با هزینه ۲۰ میلیارد ریالی به چرخه تولید بازگشت.
سیدعلی سید رضایی بدون اشاره به خسارت وارده ناشی از آبگرفتگی اخیر به واحد تولیدی تحت امرش، افزود: برخی مسوولان کشوری در جریان سیل از واحدهای خسارت دیده سرکشی کرده و وعده‌هایی دادند اما تاکنون عملی نشده است.
وی گفت که منتظر عملی شدن وعده مسوولان نمانده و با وجود مشکلات فراوان، واحد تولیدی خود را بار دیگر راه اندازی و ۹۰ کارگر بیکار شده را به کارخانه بازگرداند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان در خصوص خسارت وارده سیل در شهرک صنعتی آق قلا گفت: از ۲۰۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری شهرک صنعتی آق قلا ۱۵۷ مورد در زمان سیل فعال بود که حدود ۱۰۰ کارخانه بین ۲۰ تا ۸۰ درصد به دلیل آبگرفتگی دچار خسارت شد.
حجت الله خلیل زاده در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برآورد اولیه صورت گرفته بیانگر خسارت دو هزار میلیارد ریالی به واحدهای تولیدی و ۳۰۰ میلیارد ریالی به تاسیسات زیر بنایی شهرک صنعتی آق قلا است که بیش از بقیه شهرک های استان گلستان دچار خسارت شد.
معاون عمرانی استانداری گلستان هم اخیراً به وضعیت واحدهای تولیدی خسارت دیده از سیل اشاره کرده و گفت: در سیل اخیر ۱۴۸ واحد صنعتی افزون بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال خسارت دید و در نتیجه تعطیعی آنها دو هزار و ۱۰۰ نفر شغل خود را از دست دادند.
میرمحمد غراوی افزود: از آن زمان تاکنون برخی شرکت ها به چرخه تولید برگشتند اما همچنان ۱۳ واحد صنعتی غیرفعال و در انتظار رفع مشکلات برای بازگشایی هستند.
وی گفت: گزارش خسارات سیل به واحدهای صنعتی گلستان به هیات دولت ارسال شده و در انتظار تصویب اعتبار برای رفع خسارت و رونق دوباره این صنایع هستیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفت که صاحبان واحدهای تعطیل شده ناشی از سیل استان در انتظار مصوبه دولت برای رونق تولید هستند.

حسینقلی قوانلو بیان کرد: دولت قول جبران بخشی از خسارت‌های تولیدکنندگان را در قالب پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عنوان سرمایه در گردش داده ضمن اینکه یکی از پیشنهادات مهم استان دادن مهلت برای پرداخت تسهیلات واحدهای صنعتی سیل‌زده است.
پیش از این قوانلو اعلام کرده بود که خسارت وارده به بخش‌های صنعت، معدن و تجارت گلستان، بیش از چهار هزار میلیارد ریال و ناشی از آسیب به واحدهای صنعتی، معدنی، واحدهای صنفی، بافنده‌های استان و زیرساخت‌های تولید است.

منبع: ایرنا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار