b_300_300_16777215_00_images_982_flood33.jpg

همزیستی نیوز - در بحران سیل گلستان مدیران و مسوولان، وزرا، رئیس جمهور، روسای نهادها و سازمان‌های مختلفی به گلستان سفر کرده و وعده‌های گوناگونی داده که برخی از آنها عملی شده و برخی هنوز به عرصه عمل نرسیده است.

به گزارش فارس ، 26 اسفندماه سال گذشته نخستین طوفان و بارش بحرانی در استان گلستان آغاز شد و شدت بارش‌ها و طوفان به حدی بود که بیش از 110 درخت در گرگان سقوط کرد و در ادامه باعث آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف استان گلستان شد.

این شدت بارش‌ها در ظرف مدت چند روز به اندازه‌ای بود که به گفته کارشناسان با بارش‌های کل سال در استان گلستان برابری می‌کرد و در نهایت سیلاب گنبدکاووس، آققلا و گمیشان را زیر آب برد و گلستان را دچار بحران سیل کرد.

در آن زمان مدیران و مسوولان زیادی به خصوص وزرای رییس جمهور و شخص حسن روحانی رئیس جمهور به گلستان سفر کرده و وعده‌های مختلفی دادند که در این گزارش به بخشی از وعده‌ها و گفته‌های این مسوولانخواهیم پرداخت.

اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران در تاریخ اول فروردین ماه امسال نخستین مسوول کشوری بود که به گلستان سفر کرد و در این سفر اعلام کرد: پس از ارزیابی و کارشناسی‌های دقیق برای برآورد خسارت به سرعت روند جبران خسارت و پرداخت را با نظر مدیران و مسوولان ارشد کشور و استان آغاز خواهیم کرد.

عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ اول فروردین امسال در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گفت: از سوی سازمان برنامه و بودجه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده که هر چه سریع‌تر نسبت به حمایت‎های تسهیلاتی و بلاعوض اقدام شود و به محض آنکه بانک‎ها پس از ایام تعطیلات فعالیت  خود را از سر بگیرند نسبت به پرداخت میزان خسارت کارشناسی شده و کار بازسازی واحدهای مسکونی  اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: برای واحدهایی که 100 درصد خسارت دیدند تسهیلات 35 میلیون تومانی به اضافه 10 میلیون تومان تسهیلات معیشتی در نظر گرفته شده که این میزان تسهیلات معیشتی تا 15 میلیون تومان نیز قابل افزایش است.

مهدیان خاطرنشان کرد: همچنین برای این خسارت‌دیدگان 10 میلیون تومان کمک بلاعوض و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سطح شهر نیز میزان تسهیلات برای واحدهای خسارت‌دیده از سیل تا سقف 50 میلیون تومان است و 11 میلیون تومان کمک بلاعوض به اضافه 2 میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی در نظر گرفته شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در تاریخ سوم فروردین ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با همراهی و همدلی که با مردم سیل‌زده داریم همه سعی خود را برای کاهش نگرانی آنها خواهیم داشت و در تلاش هستیم خسارات ناشی از سیل در کوتاه‌مدت جبران شود.

در تاریخ سوم فروردین ماه محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در بازدید از مناطق سیل‌زده آققلا گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با کارخانجات سیمان قرار است سیمان مصرفی تمام منازل روستایی در بازسازی این منازل پس از سیل توسط بنیاد مستضعفان کشور تقبل شود.

وزیر کشور گفت: ورودی گرگانرود به دریا رسوب زیادی گرفته و باید هرچه سریع‌تر با ماشین‌آلات مکانیزه و سنگین بازگشایی شود تا آب وارد دریا شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران در شهرستان آققلا در خصوص بررسی آخرین وضعیت سیلاب در این شهرستان اظهار کرد: مشارکت و همکاری سپاه، بسیج، ارتش، بنیاد مسکن، دستگاه‌های خدمت‌رسان و تمامی دلسوزان تا این لحظه قابل تقدیر است و باید تا رفع کامل مشکلات مردم ادامه داشته باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در تاریخ سوم فروردین ماه وارد گلستان شدند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سوم فروردین: بیشترین خسارات اقتصادی و مربوط به بخش کشاورزی، احشام و منازل مسکونی بوده است.

وی با بیان اینکه باید از خسارت‎دیدگان سیل در استان حمایت جدی صورت بگیرد، افزود: آب زندگی این افراد را مختل کرده است و دولت باید هر چه سریع‎تر بررسی‎های لازم را انجام دهد و تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت به مردم سیل‌زده اعطا کند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به گستردگی سیل ۳۰ میلیارد تومان تنخواه به استان گلستان اختصاص می‌یابد.

وی از پرداخت چک خسارت به واحدهای مسکونی سیل‎زده گلستان خبر داد و گفت: در جریان سیل اخیر در گلستان مردم از عدم اطلاع‎رسانی درست گله‎مند بودند.

فرهاد دژپسند در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: امروز در گنبدکاووس به صورت نمادین چک خسارت برخی واحدهای مسکونی اهدا شد و واحدهای مسکونی که بیمه بودند مورد بررسی قرار گرفتند و همه واحدهای مسکونی بیمه‎شده در ناحیه امن قرار می‎گیرند.

وزیر راه و شهرسازی هم به گلستان آمد و گفت: باید سازوکار پیشگیری داشته باشیم و آمادگی مقابله با حوادث و تمهیدات لازم باید در دستور کار قرار گیرد.

چهار فروردین فرماندهان نظامی و انتظامی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و ستادکل نیروهای مسلح وارد گلستان شده و تمام تجهیزات پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد ویژه نیروهای مسلح در مناطق سیل‌زده در گلستان متمرکز شد.

نصب دو شناور در مناطق سیل زده، احداث بیمارستان‌های صحرایی، حضور نیروهای جهادی و امدادی، آماده باش پاسداران و نیروهای بسیجی، ارتش و نیروی انتظامی، بکارگیری تجهیزات لجستیکی برای بازگشایی مسیرآققلا و گمیشان و استقرار تیم‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ع) برای حفر کانال خروج سیلاب به منظور پیشگیری از سیلاب‌های آینده و خروج آب از منطقه بخشی از اقدامات نیروهای مسلح و سپاه در این مدت بود و ششم فروردین سرلشکرمحمدعلی جعفری سرلشکرمحمدعلی جعفری فرمانده وقت سپاه وارد گلستان شد

رحمانی فضلی وزیر کشور در تاریخ پنجم فروردین ماه در حاشیه جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران گمیشان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دولت موظف به برآورد و پرداخت خسارت است و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که خسارات وارده به آنها به صورت واقع‌بینانه پرداخت خواهد شد و کمیته‌ای نیز برای برآورد خسارات تشکیل شده و ظرف 10 روز آینده خسارات وارده ارزیابی می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: متاسفأنه عده‌ای در این وضعیت که خانه‌های مردم زیر آب است دست به عقده‌گشایی سیاسی زده و بحران موجود را به مثابه صندوق رأی می‌بینند.

حسن روحانی رئیس جمهور در تاریخ هفتم فروردین ماه وارد گلستان شد و در جمع مردم سیل‌زده روستای «چنسبلی» آققلا استان گلستان اظهار کرد: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این سفر حضور دارد و مسؤول هستند که بهسازی و بازسازی تمام منازل مسکونی خسارت‌دیده و تخریبی را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: تمامی روستاها و نقاط استان گلستان که بر اثر سیلاب رنج دیدند را به حالت اولیه بر خواهیم گرداند.

12 فروردین حسین اشتری فرمانده ناجا به گلستان سفر کرد و دستور ویژه برای تامین امنیت منازل و منطقه و برخورد با متخلفان را صادر کرد

همچنین 13 فروردین سیدمحمد بطایی وزیر آموزش و پرورش وقت وارد گلستان شد و در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان آققلا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش و دولت تمام قد در کنار مردم صبور و سیل‌زده سراسر کشور هستند و امکانات لازم برای بازگشایی مدارس در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در حاشیه بازدید از مدارس سیل‌زده استان گلستان گفت: در شهرستان آققلا نزدیک به 10 مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی خواهند داشت از نظر بودجه برای بازسازی مدارس آسیب‌دیده استان گلستان مشکلی نداریم و این امید را می‌دهیم که دانش‌آموزان در سال 1398 در فضای امن مشغول به ادامه تحصیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام  سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در نخستین سفر استانی یکشنبه 18 فروردین از مناطق سیل‌زده استان گلستان بازدید کرد.

وی در جمع مردم روستای سیل‌زده میرزاعلی آققلا از توابع استان گلستان اظهار کرد: «امداد و نجات»، «عمران و آبادانی» و «جبران خسارت» اولویت اصلی در مناطق سیل‌زده است.

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان 22 فروردین ماه از مناطق سیل زده استان گلستان به ویژه شهرستانآققلا و به خصوص اماکن ورزشی آسیب دیده در این استان بازدید و وعده جبران خسارات به این اماکن را صادر کرد اما تاکنون هیچگونه تخصیص بودجه برای بازسازی اماکن ورزشی آسیب دیده در سیل به گلستان اختصاص نیافته است.

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان در تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال در جلسه شورای حقوق حفظ بیت‎المال استان گلستان اظهار کرد: پس از وقوع سیل، اولویت بر امداد و نجات و سپس رفع گرفتاری‎ها و خسارات به منازل و مزارع مردم بود و بعد از این موارد اولویت مهم آسیب‎شناسی و برخورد با متخلفان و اهمال‎کاراناحتمالی خواهد بود.

محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تاریخ پنجم اردیبهشت در حاشیه بازدید از شهرک صنعتیآققلا اظهار کرد: علاوه‎بر اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، استمهلال بخش‎هایی از بدهی‎های واحدهای صنعتی که بر اثر سیل امکان تولید محصول را ندارند در دستور کار قرار می‎گیرد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار