b_300_300_16777215_00_images_983_flood.jpg

همزیستی نیوز - این بار باید به عقب برگردیم تا وعده‌هایی را مرور کنیم که مردم سیل‌زده استان گلستان و منطقه ترکمن صحرا در پساسیل اتفاقات، به زندگیِ دوباره امیدوار شدند و ثانیه‌های خطرساز را به امید خدمات خاطره‌ساز تحمل کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیل خطرسازی که روزهای پایانی سال 1397 در استان گلستان به وقوع پیوست و بعد از آن بیش از 20 استان مختلف کشورمان را درگیر خود کرد، گرچه مدت‌هاست فروکش کرده اما حالا مردم بعد از گذشت سه ماه از آن حادثه به تحقق وعده‌های خاطره‌ساز امیدوار هستند.

گرچه تاوان سیل در قطب کشاورزی ایران سهمگین بود و اقتصاد مردم این خطه شمالی را به چالش کشید، حتی برخی از راه‌های مواصلاتی را تخریب و منازل مسکونی و مراکز آموزشی را دچار آسیب کرد اما بی‌انصافی است که تکاپوی مردمی و تلاش مسوولان و جهادگران را برای عادی کردن شرایط مردم مناطق سیل‌زده استان گلستان نادیده بگیریم.

اما انتظار مردم مناطق سیل‌زده از کارایی و کارآمدی مسوولان در گردونه وعده‌های امیدآفرین چیزی فراتر از وضعیت فعلی است، حالا که تحقق وعده‌ها در ترکمن صحرا و سایر مناطق سیل‌زده استان ترمز کشیده؛ آنها دیگر به بازدیدهای بی‌ثمر مسوولان نمره قبولی نمی‌دهند، مردم این منطقه زمانی به ساحل آرامش و اعتماد می‌رسند که به زندگی عادی خود در شرایط قبل از وقوع سیل برسند.

خواسته مردم این مناطق، توقع بی‌جا و غیرمنطقی نیست، آنها زندگی تجملاتی نمی‌خواهند، برای گذران زندگی، مستمری ماهانه طلب نمی‌کنند، مردمی که بر اثر سیل، بخشی یا تمام دارایی زندگی خود را از دست دادند انتظارشان از مسوولان این است که در این شرایط سخت رها نشوند.

حالا موقع آن رسیده که وعده مسوولان را در بازدیدهایی که به مناطق سیل‌زده استان گلستان داشتند بررسی و مرور کنیم تا یکطرفه قضاوت نکرده باشیم.

نیروهای مردمی، جهادی، بسیجی، نظامی و انتظامی که همواره خط مقدم در کمک‌رسانی و امدادرسانی بوده و هستند در جریان سیل اخیر نیز عملکرد خوب و قابل توجهی برجای گذاشتند و فارغ از پروتکل‌های پیچیده و دستورالعمل‌های اداری از همان زمان وقوع سیل پای کار آمدند و نه تنها در خروج سیلاب از منطقه بلکه در عمران، بازسازی، اشتغال، بهداشت و درمان با بسیج امکانات به میدان اقدام و عمل پای گذاشتند که همت این گروه‌های خط‌شکن همچنان در صحنه جهاد خدمت ادامه دارد.

حاشیه‌های نبود استاندار گلستان در بحرانی‌ترین شرایط استان همزمان با تعطیلات نوروزی؛ سرتیتر خبرهایی بود که مسوولان ملی و دولتمردان را به گلستان کشاند تا در چالش خالی بودن کرسی عالی‌ترین مقام دولت در گلستان، به این وضعیت سروسامان دهند.

البته وزیر کشور نخستین مسؤول پایتخت‌نشین کابینه دولت روحانی بود که در جریان سیلاب به گلستان سفر کرد و ماموریت داشت تا پایان کنترل سیل در این استان بماند، رحمانی فضلی بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر امدادرسانی به سیل زدگان نسبت به بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مردم وارد میدان شد و در این زمینه وعده‌های خوبی با تاکید بر تقسیم وظایف بین دستگاهی به مردم مناطق سیل زده داد.

کسی فکرش را نمی‌کرد که «سیل» این مهمان ناخوانده مدت زیادی در استان گلستان بماند و مردم این خطه شمالی را با چالش جدی مواجه کند، آمدن دیرهنگام رئیس دولت دوازدهم به استانی که بیشترین آمار آرای انتخاباتی را به خود اختصاص داده بود هم نقل محافل اجتماعی و سیاسی قرار گرفت تا حسن روحانی پس از گذراندن تعطیلات نوروزی به گلستان سفر کند و وعده‌هایی برای تسکین آلام مردم سیل‌زده این استان بدهد.

حسن روحانی از کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره بلندمدت به کسانی که در جریان سیل به منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی آنها خسارت وارد شده بود خبر داد و گفت که دولت در کمترین زمان تلاش می‌کند مشکلات سیل‌زدگان را برطرف کند.

رئیس قوه قضائیه نیز در نخستین سفر به استان گلستان نسبت به پیگیری مشکلات سیل‌زدگان وعده کرد که به سازمان بازرسی ماموریت داده تا حوادث ناشی از سیل گلستان را بررسی کند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی این مسئله را هم به مردم سیل‌زده گلستان گوشزد کرد که در زمینه عمران و آبادانی و جبران خسارت ناشی از سیل که دولت وعده کرده را دنبال خواهد کرد.

وزیر نیرو هم در جریان سفر به مناطق سیل‌زده از دستور رئیس جمهور برای تشکیل هیئت بررسی و تدوین گزارش سیل خبر داد و این نکته را یادآور شد: تا سال 1400 نسبت به تعیین 75 هزار کیلومتر حریم بستر رودخانه اقدام شود.

فرماندهان کل ارتش، سپاه، نیروی زمینی و سپاه قدس نسبت به شتاب‌بخشی ارائه خدمات در مناطق سیل‌زده تاکید داشتند و حتی در اسکان سیل‌زدگان، توزیع غذای گرم، تخلیه و هدایت سیلاب از خانه‌های مردم به سمت دریا، ساخت پل، راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و ... پای کار بودند و اعلام کردند همچنان در کنار مردم سیل‌زده خواهند بود.

گرچه مسوولان و دولتمردان در بسیج امکانات در کمک به مردم سیل‌زده پای کار بوده و هستند اما مردم از کندی ارائه خدمات در این مناطق گلایه دارند و رسانه‌ها را تنها پل ارتباطی خود در انعکاس مطالباتشان به مسوولان متولی می‌دانند.

سیل در گلستان خسارات زیادی برجای گذاشت و همین امر سبب شده تا سرپرست استانداری گلستان از تشکیل 3 هزار و 958  پرونده پرداخت خسارت در بخش کشاورزی در این استان خبر دهد.

میرمحمد غراوی در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه تاکنون برآورد 49 میلیارد و 559 میلیون تومان خسارت در بخش کشاورزی انجام شده است، تاکید کرد: تاکنون خسارت 8 میلیارد و 600 میلیون تومانی پرداخت شده و تا چند روز آینده این رقم به 24 میلیارد و 780 میلیون تومان خواهد رسید.

این مقام عالی دولت در استان یادآور شد:  هیئت دولت 254 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد نزد هست بانک عامل استان برای کشاورزان قرار داده و پرونده ها در حال ارائه به بانک ها هستند.

وی از خسارت به 77 واحد تولیدی کشاورزی شامل مرغداری ها خبر داد و گفت: در این زمینه 185 نفر شغل خود را از دست دادند که تلاش می‌کنیم تسهیلات قبلی آنها را امهال کنیم.

به گفته سرپرست استانداری گلستان از 6 هزار و 800 هکتار اراضی قابل کشت بیش از 110 هزار هکتار در سیلاب اخیر در گلستان خسارت دیدند، 12 هزار هکتار از اراضی استان آسیب دید که کشت اول را از دست داد و وارد کشت دوم شده است.

غراوی با بیان اینکه 2 هزار و 500 هکتار از اراضی استان هنوز زیر آب است، این نکته را تاکید کرد: تا 10 روز آینده آب از این زمین ها تخلیه می شود.

سرپرست استانداری گلستان از عدم ابلاغ اعتبار لازم برای اجرای پروژه های زیرساختی به استان گلایه کرد و گفت: با توجه به فصل برداشت محصول و آسیب دیدن جاده های بین مزارع و انتقال محصولات کشاورزان از زمین به مراکز خرید، نیازمند توجه ویژه دولت هستیم.

به گزارش خبرنگار فارس؛ چشم امید مردم حالا به تلاش جهادی مسوولان و همراهی دولت با سیل‌زدگان دوخته شده تا ببینند وعده‌های داده شده چه عاقبت و سرانجامی برای‌شان به ارمغان خواهد آورد.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار