b_300_300_16777215_00_images_982_makhtomgholi.jpg

همزیستی نیوز - وزیر کشور گفت: امروز مفاخر فرهنگی ایران اسلامی از جمله شاعرانی مانند سعدی، حافظ و مختومقلی فراغی باعث وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب و ضامن عزت و آزادگی ملت ایران در جهان هستند.

به گزارش  ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه درهمایش نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالروز تولید شاعر و عارف ایرانی ترکمن 'مختومقلی فراغی' در محل آرامگاه این شاعر در 'آق توقای' مراوه تپه، افزود: وحدت امروز در کشور ما، مدیون اسلام و معرفت دینی و در کل فرهنگ ایرانی اسلامی مردم است.
وی اضافه کرد: ما افتخار می کنیم که در عین تکثر، وحدتی داریم که درسایه آن مقابل هر متجاوزی می ایستم و از این جهت ایران اسلامی الگوی آزادگان جهان قرار گرفته است.
رحمانی فضلی با اشاره به مفاخر فرهنگی ایران و شاعران چون مختومقلی، تصریح کرد: ملت ایران در 40 سال گذشته با قدرت هایی که با عزت و آزادگی ما مقابله می کنند، با قدرت ایستاده و و افتخار آفرینی کرده است.
وزیر کشور همچنین با بیان اینکه جایگاه ملی، فرهنگی و بین المللی مختومقلی فراغی شایسته چنین مراسمی نیست، برلزوم تشکیل دبیرخانه دائمی این شاعر با مشارکت افراد با انگیزه، عاشق و ادیب درحوزه های ادبی، اجتماعی، عرفانی و فلسفه تاکید کرد.
وی گفت: با تشکیل چنین دبیرخانه ای می باید مجموعه اشعار این شاعر بلند آوازه را مورد بررسی و با مفاهیم و ارزش های اشعار بزرگانی چون حافظ و سعدی تطبیق داد.
رحمانی فضلی با اشاره به تنوع جغرافیایی، قومی و نژادی کشور تاکید کرد: با توجه به وحدتی که در عین کثرت داریم و درجهت اعتلای دین اسلام و مفاخر ملی و میهنی ایران اسلامی و با برگزاری شب های شعر، آرامگاه مختومقلی فراغی را به مرکزی برای پاسداشت ادبیات ایران تبدیل کرد.
وی اضافه کرد: اگر امروز حافظ، سعدی و مختومقلی فراغی در ذهن، جان و زندگی مردم جاری هستند، جرعه ای از می هستی را با عشق نوشیده اند و براین اساس هزاران عاشق نیز مسیر آنان را انتخاب کرده و راه و اندیشه و معرفت آنها را بیان می کنند.
همچنیین به گزارش ایسنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این مراسم اظهار کرد: مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی، از مفاخر بزرگ فرهنگی و ادبی و دینی ایران زمین است.

عادله کشمیری افزود: در آن روزگار در اوایل قرن 12 هجری که تنور آتش جنگ، تفرقه، ظلم و تبعیض گرم بود، این شاعر از شعر که هنری بسیار تاثیرگذار است بهره برد و به میدان آمد تا به روشنگری بپردازد. 

کشمیری گفت: مختومقلی عاشق خدا و پیامبر و اهل بیت بود و مدح و ثنا خاندان رسول به خالصانه ترین شکل در اشعار او دیده می شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: مختومقلی در شعرهای خودش در آن دوران که جنگ های داخلی و حمله نادرشاه افشار بود، در کنار مسائل سیاسی به مسائل اجتماعی هم پرداخت.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بیشتر اشعار ایشان در آن زمان جنگ از بین رفته، اما آن چیزی که باقی مانده، میراث ارزشمندی است که خداشناسی، مردم دوستی، عشق به اهل بیت و صلح و وحدت را با خرد و دین داری با زیباترین مفهوم شعری به تصویر کشیده است. 

کشمیری با بیان اینکه مختومقلی شاعر و حکیمی برای همه دوره ها و زمانه هاست، گفت: مختومقلی زنده است چراکه اشعار و کلام زیبای حکمت آمیزش در بین ماست.  از کسانی که در نشر آثار و اندیشه های مختومقلی تلاش می کنند، تقدیر می کنیم.
 
سرپرست استانداری گلستان نیز در این مراسم گفت: شاعران و عارفان زیادی از قوم ترکمن ظهور پیدا کردند، اما آن چیزی که باعث ماندگاری نام مختومقلی شد، شخصیت مبارز و تسلیم ناپذیر او بود. 
 
میرمحمد غراوی بیان کرد: راز جاودانگی این شاعر، آتش دل او یعنی عشق به مردم و همدلی و همدردی با مردم بود.
 
اجرای موسیقی دلنشین و فولکلور ترکمنی و تئاتر با موضوع زندگی مختومقلی فراغی از جمله برنامه های این مراسم بود.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن هرساله در ماه اردیبهشت باحضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در مراوه تپه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر دیروز چهارشنبه برای بازدید و سرکشی از مناطق سیل زده شهر گمیشان و محلات آسیب دیده آن وارد گلستان شده و دیداری نیز با آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان داشته است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار