cotton.jpg

همزیستی نیوز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه پنبه می‎تواند به عنوان کشت دوم مطرح شود، گفت: کشت نشایی پنبه انقلاب عظیمی در کشاورزی گلستان ایجاد می‎کند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مختار مهاجر پیش از ظهر پنجشنبه در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی بخش کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه در استان گلستان 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: یافته‎های کارشناسان بخش کشاورزی در استان به صورت مستمر در راستای افزایش تولیدات در اختیار کشاورزان استان قرار می‎گیرد.

وی با بیان اینکه استان گلستان به عنوان یک استان شاخص در حوزه دامپروری و تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور مطرح است، تصریح کرد: عدم رقابت‎پذیری اشتغال کشاورزی با مشاغل دیگر یکی از معضلاتی است که در حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم.

برداشت یک میلیون و 300 هزار تن گندم از اراضی کشاورزی استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاوری گلستان افزود: خوشبختانه امسال به دلیل اقدامات ناظران کارشناسان بخش کشاورزی و شرایط خوب آب و هوایی برداشت یک میلیون و 300 هزار تن گندم را از اراضی کشاورزی استان شاهد بودیم.

مهاجر گفت: از مجموعه 570 نوع بیماری که در کشاورزی و غلات شناسایی شد 510 بیماری در استان گلستان وجود دارد و خوشبختانه با بکارگیری ناظرین گندم در استان توانستیم با توجه به میزان بارندگی در زمان داشت گندم در استان از شیوع بیماری‎ها جلوگیری کنیم.

وی بیان داشت: 280 هزار هکتار از 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که گندم کشت شده توسط کارشناسان ناظر گندم مدیریت شد و اگر مدیریت بیشتر صورت می‎گرفت شاید گلستان برداشت یک میلیون و 500 هزار تن را تجربه می‎کرد.

وی با بیان اینکه در کشت پنبه در استان با مشکلات زیادی رو به رو هستیم، گفت: میانگین تولید پنبه در هر هکتار 4.5 تا پنج تن در هکتار است و با توجه به تولید ارقام  مختلف بذر پنبه می‎تواند امروز پنبه را به عنوان کشت دوم در استان مطرح کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاوری گلستان خاطرنشان کرد: کشت نشایی پنبه یکی دیگر از موضوعاتی است که در زمین‎های کشاورزی دنبال می‎کنیم و امیدواریم این موضوع یک انقلاب عظیمی در کشاورزی گلستان به وجود بیاورد.

مهاجر گفت: مشکلات بخش کشاورزی روز به روز در حال افزایش است و یکی از مشکلات حاد ما در آینده ذخایر آبی است و با توجه به مشکلاتی که در آینده در این حوزه داریم و اثرات منفی آن در استان، خسارت غیرقابل جبرانی را به کشاورزی ما وارد خواهد کرد.

بی‌توجهی به ذخایر آبی استان کویر شدن استان گلستان را شاهد خواهیم بود

وی یادآور شد: یک هزار و 400 متر مکعب سهمیه هر گلستانی نسبت به ذخایر آبی استان است و اگر نسبت به ذخایر آبی کم توجه‎ای کنیم شاهد کویر شدن استان گلستان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاوری گلستان افزود: پیش‎بینی ما برای نیاز استان گلستان به ذخایر آبی 7 میلیارد متر مکعب خواهد بود که در حال حاضر  موجودی ما تنها 2.4 میلیارد متر مکعب است.

مهاجر با بیان اینکه در بخش اراضی شیبداری قابلیت کشت محصولات زیتون را در استان داریم، خاطرنشان کرد:  روغن زیتون استان گلستان یک برند است و نیاز است صنایع تبدیلی آن را در استان گلستان توجه داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار