b_300_300_16777215_00_images_9812_Forghani22.jpg

همزیستی نیوز - رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مردم را نمی‌توان در قرنطینه خبری نگه داشت و آنها را قانع کرد که اخبار را تنها از یک رسانه دریافت کنند.

محمدمهدی فرقانی امروز - دوشنبه - در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آگاهی رسانی به مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت:  اعتماد مردم به اخبار یک رسانه  در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا در کشور، مستلزم اعتماد عمومی به دولت و رسانه است.
وی افزود: مردم از طریق تلفن‌های همراه خود مدام در معرض اخبار دروغ و به هر حال نظرات مختلف قرار می گیرند و آگاهانه و ناخودآگاه به سراغ اطلاعات موجود در فضای مجازی می‌روند.

این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد بخشی از دلیل مراجعه مردم به اطلاعات موجود در فضای مجازی به اضطراب و استرس آنها بازمی‌گردد، افرادی که مدام در جستجوی اطلاعات جدید هستند، در این میان به اخبار و اطلاعات نادرست هم برمی خورند که اضطراب و استرس مردم را تشدید می کند.

فرقانی ادامه داد: مردم برای اعتماد به یک رسانه باید مطمئن باشند که دولت اطلاعات کامل را به آنها اعلام می کند و همچنین باید به یک رسانه از پیش اعتماد داشته باشند و آن رسانه را به عنوان یک مرجع خبری بشناسند و به آن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در موضوع شیوع ویروس کرونا ممکن است برخی به  اطلاعات دولت و صدا و سیما اعتماد نداشته باشند، خاطرنشان کرد: برخی ممکن است براین باور باشند که دولت در مورد شیوع کرونا و آمار مبتلایان به موقع اطلاع رسانی نکرده و از سوی دیگر اینکه صدا و سیما که باید مرجع همه اخبار باشد را به دلیل عملکردهای نامناسب گذشته مورد اعتماد ندانند.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است هر چند که صدا و سیما در اطلاع رسانی درباره شیوع کرونا عملکرد مناسبی داشته است، اما باید دانست که عملکرد یک رسانه تنها در یک موضوع خاص سنجیده نمی‌شود.

فرقانی با بیان اینکه مردم براساس تجربه زیسته و بلند مدت خود به یک رسانه اعتماد می‌کنند، گفت: سخت است بتوان مردم را متقاعد کرد که تنها از یک رسانه خبر دریافت کنند،  تلفن های همراه به صورت ناخودآگاه افراد را به کسب اطلاعات در فضای مجازی وسوسه می کند.

وی یادآور شد: اگر از برخی اخبار نادرست و وحشت آفرین شبکه‌های اجتماعی بگذریم، در کل تلاش همه افراد براین است که یک فضای نسبتا توام با آرامش و شادی برای هموطنان در شرایطی که توصیه به خانه نشینی می شود، مهیا شود.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد:  حتی طنزهای ساخته شده در فضای مجازی می تواند روحیه عمومی را درشرایط بحرانی افزایش دهد.

فرقانی افزود: در نهایت دولت و رسانه اصلی باید در عمل  نشان دهند که مرجع اصلی اطلاع رسانی و  اخبار برای مردم هستند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که رسما کووید- ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر روز گذشته - یکشنبه یازدهم اسفند - به ۹۸۷ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسید. همچنین ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار