b_300_300_16777215_00_images_0002_77.jpg

کتاب «چارلی و کارخانه شکلات سازی» به جرات می توان گفت کتابی مناسب برای همه سنین است.« رولد دال » یکی از بزرگ ترین نویسندگان کتاب کودک و نوجوان اهل انگلستان، خالق این کتاب ارزشمند و زیباست.

من به عنوان یک بزرگسال وقتی کتاب های «رولد دال» را می خوانم به شدت لذت می برم. داستان های قهرمان محور که اکثر آنها کودکان هستند. قهرمانانی که به راحتی تسلیم نمی شوند، ناامیدی برای آنها معنایی ندارد و همیشه در بدترین اتفاق، بهترین تصمیم را می گیرند. بعضی از کارشناسان براین باورند که کودکان بعد از خواندن آثار «رولد دال» سرشار از انرژی و انگیزه می شوند.

 و اما کتاب «چارلی و کارخانه شکلات سازی» داستان زندگی چارلی پسربچه  نه ساله فقیر و تهیدستی که درعین حال بسیار خوشبخت است. او همراه پدر و مادر خودش، پدر و مادر پدرش، پدر و مادر مادرش درکلبه محقر کوچکی زندگی می کند، اما این کلبه کوچک پراز صفا و محبت است و اعضای این خانواده به هم عشق می ورزند. پدر چارلی شغل جالبی دارد، او در کارخانه خمیر دندان سازی مسئول بستن درب خمیر دندان هاست.

آن سوی کلبه کوچک و فقیرانه آنها، بزرگترین کارخانه شکلات سازی دنیا قرار دارد که شکلات هایش را به سرتاسر دنیا صادر می کند. کارخانه ای زیبا، بزرگ و درعین حال رمز آلود. بعد از اینکه فرمول مخفی ساخت شکلات های آقای «ویلی وانکا» صاحب کارخانه، به صورت ناجوانمردانه لو می رود، آقای «وانکا» کارخانه را تعطیل و تمام کارکنانش را اخراج می کند. اما بعد از گذشت مدت نسبتا طولانی دوباره کارخانه شروع به کار می کند، اما هیچ کس نمی داند کارمندان جدید چه کسانی هستند.

روزی از روزها، آقای «وانکا»  تصمیم عجبی می گیرد، او پنج بلیط طلایی را داخل پنج شکلات مخفی کرده و اعلام می کند: «هر کودکی که بتوانند بلیط های طلایی را پیدا کند، یک روز به گشت و بازدید در کارخانه دعوت می شود و در نهایت کارخانه شکلات سازی به یکی از این پنج بچه که از همه شایسته تر است، می رسد و آن بچه صاحب این  کارخانه عظیم می شود.»

چارلی عاشق شکلات است، اما به دلیل فقر بیش از حد، فقط روز تولدش شکلات هدیه می گیرد، آن هم فقط یک بسته.

 چند اتفاق عجیب و غریب دست به دست هم می دهند تا اینکه درعین ناباوری دریکی از شکلات های چارلی، یک بلیط طلایی مخفی شده، پیدا می شود. روز موعود فرا می رسد و پنج بچه تقریبا همسن و سال با بلیط طلایی در دست به همراه والدین شان وارد کارخانه شکلات سازی می شوند.

اسامی این پنج کودک خوش شانس عبارتند از :

«آگستوس گروپ» که یک پسر چاق و شکموی حریص است، «وروکا سالت» دختری که والدین پولدارش او را لوس کرده‌اند، «وایولت بورگارد» دختری که آدامس می‌جود، «مایک تی وی» پسری که دیوانه تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای است و در نهایت «چارلی» فقیر و خوشبخت.

 قرار براین می شود تنها بچه ای که تا آخرین لحظه از بازدید، کنارآقای«وانکا» بماند کارخانه به او می رسد.

بچه ها یکی پس از دیگری درهرمرحله از بازدید از کارخانه،  بخاطر سر پیچی از حرف های آقای «وانکا» از ادامه بازدید حذف می شوند. درآخر،  تنها چارلی و پدر بزرگ اش که همراه اوست تا آخرین مرحله بازدید کنار آقای «وانکا» می ماند و درعین ناباوری، چارلی صاحب بزرگترین کارخانه دنیا می شود. و این آغازگر مرحله جدیدی در زنگی چارلی است....

داستان «چارلی و کارخانه شکلات سازی» گرچه درابتدا یک داستان کودکانه است با قهرمانی که فقط نه سال دارد، اما هرچه داستان جلو می رود، بیشتر به قلم جادویی «رولد دال» برای انعکاس پیچیدگی های مسائل دنیای واقعی بزرگسالان در قالب نمادهای دنیای کودکان پی می بریم.

بلیط های طلایی آقای «وانکا» به همه بچه ها، فارغ از جنس، رنگ و طبقه اجتماعی و غیره آنها یک شانس مساوی برای تغییر و دگرگونی می دهد درست مثل زنگی واقعی مان ...

زندگی همواره به ما یک شانس طلایی می دهد، آن هم یک بار برای همیشه ...  زمانی که بلیط طلایی را دریافت می کنیم باید مواظب باشیم که با حرص و طمع«آگستوس گروپ» غرور و خودخواهی« وروکا سالت» هوس«وایولت بورگارد» کنجکاوی کاذب«مایک تی وی» این بلیط طلایی «فرصت طلایی» را از دست ندهیم.

«رولد دال» به زیبایی در چند صحنه از داستان، چهره فقر وغنا را در کنار هم قرار می دهد. نشان دادن کلبه کوچک و فقیرانه  چارلی در کنارعظمت و بزرگی کارخانه شکلات سازی. پنج بچه با پنج دنیای کاملا متفاوت. یکی صاحب امکانات زیاد و رنگارنگ و دیگری در حسرت یک تکه شکلات .... اما از همه این ها که بگذریم، دنیای بچه ها درهر طبقه ای از اجتماع که باشند زیبا،  رنگارنگ و شیرین است، درست مثل شکلات های آقای «وانکا»، اینطور نیست؟

هاجر مظاهری

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار