b_300_300_16777215_00_images_9910_157822788.jpg

همزیستی نیوز - سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: تبادل کالا از مرزهای کشورمان با ترکمنستان به ویژه از مرز سرخس از طریق محموله‌های کامیونی همگام با بازگشایی این مرز در شهریور ماه امسال تاکنون افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

غلامعباس ارباب خالص روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با پیگیریهای چند ماه اخیر از سوی سفارت ایران در عشق آباد برای بازگشایی مرزهای ترکمنستان در سایه همکاری‌ها و تفاهم ۲ کشور حاصل شده است.
وی ادامه داد: همزمان با شیوع کرونا، ترکمنستان مرزهای خود را به روی تمام کشورها بست که طبق رایزنیهای سفارت ایران در عشق آباد و مذاکرات روسای جمهوری ۲ کشور و چندین دور نشست ویدیوکنفرانسی و کارشناسی، بازگشایی معابر مرزی ترکمنستان آغاز شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: معابر مرزی ریلی ترکمنستان و ایران در مناطق سرخس استان خراسان رضوی و اینچه برون استان گلستان در ۳۱ خرداد ماه، مرز جاده‌ای سرخس در اواخر شهریور ماه و مرز جاده‌ای لطف‌آباد از ۲۷ آذر ماه امسال بازگشایی شده‌اند.
ارباب خالص افزود: طی این مدت روند صادرات کالا، ترانزیت و تبادل کالا در مرزهای ترکمنستان و ایران رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.
وی از رشد ۳۵ درصدی مبادله کالا در مرز سرخس، افزایش ۲۲ درصدی صادرات، واردات و ترانزیت کالا در مرز اینچه برون و افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت کالا در مرز اینچه برون خبر داد.
او ادامه داد: در مرز لطف‌آباد نیز عملیات صادرات، واردات و تبادل کالا، همگام با بازگشایی آن در روزهای پایانی آذر ماه سال‌ جاری، رشد قابل توجهی نسبت به پارسال داشته است.
سفیر ایران در ترکمنستان اظهار امیدواری کرد با توجه به تحرک بخشی قابل ملاحظه در حوزه انتقال و تبادل کالا به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه شاهد رونق بیش از پیش صادرات و ترانزیت کالا و خروج از دوره رکود بخش تولید باشیم.
ارباب خالص گفت: همکاریهای وزارت راه و شهرسازی، گمرکات، مرزبانی، راه آهن، نهادهای امنیتی و انتظامی، قرنطینه های مرزی، گذرنامه و وزارت امور خارجه نقش مهمی در این زمینه دارد.
کشور ترکمنستان با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر است که در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار