b_300_300_16777215_00_images_22.jpg

همزیستی نیوز - در سال های اخیر گردشگری به عنوان یک حلقه وصل بین مشاغل مختلف مورد اهمیت قرار گرفته است.  زنان جهت امرار معاش و کمک به اقتصاد خانواده در مشاغلی مثل آشپزی، درست کردن ترشی جات، تولید صنایع دستی، پوشاک، تولید پارچه، مایحتاج خانواده، کشاورزی و … از قدیم الایام حضور داشته اند و با پرنگ شدن نقش گردشگری در جوامع محلی و سنتی بیشتر فعالیت های زنان محلی رنگ و بوی تجاری پیدا کرد. البته برخی شغل های تازه تاسیس مثل منشی گری دفاتر فروش تور و بلیط، میهمان داری هواپیما، پذیرش هتل و خانه داری و راهنمای تور نیز به خاطر  ویژه گی های خاص زنان مورد استقبال  آنها قرار گرفت .

مقدمه :

این روزها اهمیت حضور زنان در حوضه های مختلف گردشگری  بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ به ‌طوری که مدیریت بسیاری از بخش‌های شرکت‌های بزرگ به خانم‌ها داده می‌شود. امور مربوط به فروش خدمات گردشگری، تورها و ارتباط با مشتری از جمله مشاغلی است که همیشه مردها مسئولیت آن را بر عهده داشتند. ولی زنان طی دهه های گذشته ثابت کرده اند که توانایی های بیشتری نسبت به آقایان در زمینه احراز این شغل ها داشته اند.

در حقیقیت زنان با بهره گیری از توانایی های ذاتی خود در حال غلبه به مردان دراشغال  مشاغل مربوط به فروش و خدمات  گردشگری هستند، بنابراین قبل از اینکه به چرایی موفقیت زنان در گردشگری بپردازیم، لازم است به بررسی برخی توانایی هایی که زنان در زندگی روزمره نسبت به مردان دارند و در گردشگری هم کاربرد دارد، بپردازیم.

لازم به ذکر است تمام مطالبی که در این مقاله عنوان می شود به طور نسبی در مورد زنان  مورد تایید است و جز خصوصیت های صد درصد زنان نیست و در مثال های مختلف  گاهی عکس آن نیز قابل اثبات است  .

فصل اول

برخی توانایی های  ذاتی زنان که در صنعت گردشگری به آنها کمک می کند: 

1- توانایی شنیداری

بسیاری از مردم گمان می‌کنند کسانی که آرام ‌تر صحبت می‌کنند، متخصص فروش  بهتری هستند؛ درصورتی‌که چنین طرز تفکری اشتباه است. کسانی که شنوندهی بهتری باشند، محصولات بیشتری نیز به فروش خواهند رساند. اغلب فروشندگان به فکر منافع شخصی هستند و تنها سعی می‌کنند مبلغ کمیسیون خود را افزایش دهند. اما بهترین متخصصان فروش کسانی هستند که برای مشتری وقت می‌گذارند و به آن‌ها خوب گوش می‌دهند.

گوش دادن، یک مهارت بنیادی در فروش است. ۷۴ درصد مشتری‌ها زمانی که احساس کنند صحبت‌هایشان شنیده می‌شود علاقه‌ی بیشتری به خرید محصولات برند نشان می‌دهند. گوش دادن، به یک فروشنده کمک می‌کند که دغدغه‌ها و نگرانی‌های مشتری را درک کند و سپس به آن‌ها توضیح دهید که محصول شرکت چگونه می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. مشتری‌ها دوست دارند احساس کنند که مهم هستند و صحبت‌هایشان شنیده می‌شود؛ بنابراین هر فروشنده‌ای که بهتر بتواند این نیاز آن‌ها را برطرف کند موفق‌تر خواهد بود.

زنان از نظر ژنتیکی، شنونده‌های بهتری نسبت به مردان هستند. درواقع آن قسمت از مغز که مهارت‌های شنیداری را تعریف می‌کند در زنان فعال‌تر از مردان است.

2- هوش هیجانی

هوش هیجانی یا EQ، توانایی شناسایی و مدیریت احساسات فردی و همچنین تشخیص احساسات دیگران است. هوش هیجانی به‌عنوان یکی از مهارت‌های مهم فروش شناخته می‌شود. نتیجه‌ تحقیقی که روی ۴۰ متخصص فروش انجام شده است نشان می‌دهد کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند بهتر از کسانی عمل کرده‌اند که میزان هوش هیجانی‌شان به‌ طور متوسط ۵۰ درصد است. هوش هیجانی دو عنصر ضروری دارد:

 میزان آگاهی فرد از خودش

  میزان آگاهی فرد از دیگران

زمانی که صحبت از فروش به میان می‌آید این دو مهارت هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. خودآگاهی به یک فروشنده اجازه می‌دهد که احساسات خود را به ‌طور دائم تحت نظر داشته باشد و کنترل کند. متخصصان فروش هنگام مواجه با شرایط چالش‌برانگیز، زیر بار فشار خم می‌شوند و رفتارهای مضری از آن‌ها سر می‌زند. به‌عنوان مثال تعریف بیش از اندازه از ویژگی‌های محصول، حمله کردن به محصول رقبا و ارائه‌ تخفیف‌های زیاد و غیرعادی از جمله رفتارهای مضر متخصصان در مواجه با چالش هستند. هوش هیجانی به فرد کمک می‌کند که درک بهتری از احساسات فعلی خود داشته باشد و اجازه ندهد با انجام اعمال اشتباه اعتبار برند را زیر سؤال ببرد.

آگاهی فرد از دیگران نیز به اندازه‌ی خودآگاهی در فروش مهم است. فروشندگانی که عملکرد خوبی دارند فقط به صحبت‌های مشتری گوش نمی‌دهند. آن‌ها حالات چهره و زبان بدن مشتری را تحلیل می‌کنند. تنها هفت درصد ارتباطات از طریق لغات بیان می‌شود و بخش عمده‌ی آن توسط لحن بیان و زبان بدن به شنونده منتقل می‌شود. هرقدر فرد هوش هیجانی بیشتری داشته باشد بهتر می‌تواند احساسات طرف مقابل را تحلیل کند. حرکات بدن، پایین آمدن ابروها و حرکت عضلات فک از جمله علائمی هستند که به متخصص فروش نشان می‌دهند مسیر گفتگو در سمت درستی حرکت نمی‌کند.

نتیجه‌ تحقیقی که برای سنجش میزان هوش هیجانی روی مردان و زنان انجام شد، نشان می‌دهد که زنان در ۱۱ مرحله از ۱۲ مرحله‌ این آزمایش عملکرد بهتری نسبت به مردان داشته‌اند.

3- همکاری

در زمان‌های گذشته، رقابت بسیار سختی بین متخصصان فروش برای بالا بردن میزان کمیسیون وجود داشت. اما امروزه همه چیز تغییر کرده و این طرز تفکر رو به انقراض است. این روزها فروشندگان ماهر، به همکاری بیشتر از رقابت اهمیت می‌دهند. همکاری، متخصصان فروش را تشویق می‌کند که موفقیت‌ها و شکست‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارند و درنهایت تمام اعضای تیم فروش شرکت رشد کنند و پیشرفت داشته باشند. این موضوع همچنین به آن‌ها کمک می‌کند که برای رسیدن به اهداف مشترک با یکدیگر هماهنگ شوند.

مزایای همکاری تنها به بخش فروش شرکت محدود نمی‌شود. فروشندگان برتر تیم فروش، در امور مرتبط با بازاریابی نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند. نتیجه‌ی تحقیقات شرکت HubSpot نشان می‌دهد شرکت‌هایی که کارمندان بخش فروش و بازاریابی آن‌ها با یکدیگر همکاری دارند، ۳۸ درصد قرارداد بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند و میزان درآمد آن‌ها ۲۰۸ درصد یعنی دو برابر بیشتر از شرکت‌هایی است که تیم‌هایی مجزایی برای بازاریابی و فروش دارند.

درنهایت می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که همکاری با مشتری‌ها تأثیر زیادی در افزایش میزان فروش دارد. فروشندگان باتجربه با ایجاد حس همکاری میان خودشان و مشتری، کاری می‌کنند که میزان فروش محصولات افزایش پیدا کند. آن‌ها از این همکاری به‌عنوان راهی برای از بین بردن مشکل مشتری استفاده می‌کنند و درنهایت این کار باعث می‌شود مشتری به محصول یا خدمات برند علاقه‌مند شود.

نتیجه‌ تحقیقات متعددی نشان داده است که زنان ترجیح می‌دهند به‌صورت گروهی کار کنند؛ اما مردان دوست دارند کارها را به‌تنهایی پیش ببرند. نتیجه‌ی تحقیقات همچنین نشان داده است که زنان انتخاب‌های خود را بر اساس منفعتی انجام می‌دهند که روی کل اعضای تیم دارد و این کار در مردان کمتر است. تمایل بیشتر زنان به انجام دادن کارهای گروهی باعث می‌شود که فروشندگان بهتری نسبت به مردان باشند.زنان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند فروشندگان بهتری نسبت به مردها باشند. بنابراین سپردن چنین نقش‌هایی به آن‌ها و قدردانی از ارزش‌هایی که برای شرکت داشته‌اند میزان اعتبار و موفقیت کسب‌وکار را افزایش خواهد داد.  

4- زنان بهتر حرف مي‌زنند

زنان در حين مطرح ‌كردن موضوع منظور خود را شفاف‌تر و درست‌تر بيان مي‌كنند. در واقع وقتي تصاويري به نمايش درمي‌آمد شركت‌كننده‌ها- چه زن‌ها و چه مردها- از طريق جملات زنان بهتر موضوع مرتبط با تصاوير را مي‌فهميدند. در واقع درك زنان از نمايش يك تصوير و سپس توضيح آن جامع‌تر، پرنكته ‌تر و دقيق ‌تر از مردان بود. برای همین است که زنان در فروش خدمات گردشگری نسبت به مردان قوی تر عمل می کنند. 

5- زنان سريع‌ و چند وظیفه ای  هستند

شاید در دوهاي سرعت مردان از زنان پيش بيفتند، اما سرعت هماهنگي عملكرد بدن زن‌ها به‌ طور متوسط از مردها بيشتر است. زنان به‌ راحتي مي‌توانند عملكرد ميان مغز و اندام‌هاي خود را هماهنگ كرده و سريع ‌تر براي انجام يك كار برنامه ‌ريزي كنند. ودرواقع زنان قادر هستند در لحظه چند کار را به طور همزمان انجام دهند . مثلا  دریک شرکت خدمات مسافرتی یا پذیرش هتل ضمن اینکه با مشتری حضوری حرف می زنند ، پاسخگوی تلفن هم هستند و در عین حال مدارک  سفر مسافر را تنظیم می کنند

 6- زنان دانشگاه‌ها را فتح كرده‌اند

حالا تقريبا در تمام جهان، در رشته‌هاي دانشگاهي، چه در پذيرش و چه در فارغ‌التحصيلي، زنان موفق‌تر از مردان هستند. در سال تحصيلي ۲۰۰۹-۲۰۰۸ در آمريكا، ۶۰درصد از سهميه فوق‌ليسانس در تمامي رشته‌ها توسط زنان اشغال شده و براي اولين‌بار در طول تاريخ ميزان زنان فارغ‌التحصيل در رشته دكترا از مردان بيشتر بود (۵۱درصد به ۴۹درصد) اين نسبت در سال‌هاي بعد بيشتر هم خواهد شد و در تمامي مقاطع تحصيلي ميزان دانشجويان زن از دانشجويان مرد بيشتر خواهد بود

7- زنان  به سلامت جسم و روح خود بیشتر اهمیت می دهند

زنان بسيار بيشتر از مردان به فكر سلامت خود هستند و به‌طور منظم به پزشكان مراجعه كرده و براي پيگيري بيماري‌هاي خود هم بيشتر و منظم‌ تر به پزشك مراجعه مي‌كنند

۸- زنان از لحاظ مقاومت بدن ،  قوي‌تر هستند

در بدن زنان مكانيسم‌هايي وجود دارد كه احتمال ابتلاي آن‌ها به بيماري‌هاي عفوني را كاهش مي‌دهد، در واقع مي‌توان گفت كه آن‌ها مكانيسم‌هاي تدافعي بهتري دارند.  استروژن موجود در بدن زنان آنزيمي را كه باعث برهم خوردن سيستم ايمني بدن و ابتلا به عفونت مي‌شود را غيرفعال مي‌كند. احتمالا در آينده به مردان دچار مشكلات سيستم ايمني و عفونت‌هاي مكرر درمان‌هاي حاوي استروژن تجويز شود.

۹- تغذيه زنانه بهتر است

اما در ميان بالغان ميزان مصرف فست‌فود و گرايش به آن در ميان دختران كمتر از پسران است. در واقع اين مطالعه نشان داد، اطلاعات در مورد تغذيه سالم در زنان بيشتر است و آن‌ها الگوي تغذيه سالم‌تر و مناسب‌تري نسبت به آقايان دارند

۱۰- زنان‌ نيكوكارترهستند

زنان نسبت به مردان با سطح درآمد مشابه خود بيشتر در كارهاي خيرخواهانه و اعانه دادن شركت مي‌كنند و تمايل بيشتري به حضور در فعاليت‌هاي نيكوكاران و اقدامات عام‌المنفعه دارند.

۱۱زنان در طول عمر خود ۲ کیلو رژلب می‌خورند .

در ارائه خدمات گردشگری به مسافر زیبایی و آراستگی  تاثیر زیادی دارد . در حقیقت به دلیل اینکه خدمات گردشگری نا ملموس  هستند . زیبایی و آراسته گی محل فروش خدمات و البته کارمندان فروش در شرکت های خدمات مسافرتی  بسیار مهم و اثر گذار می باشد . به تجربه ثابت شده کارمندان زن در بخش گردشگری به مراتب بیشتر از کارمندان زن در اصناف دیگر مانند آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان و … در محل کار  آرایش می کنند و به زیبایی خود اهمیت می دهند .

۱۲- زنان از ریسک کردن متنفرند

شاید متوجه شده باشید که زنان نسبت به مردها تمایلی به ریسک کردن ندارند یا در این کار چندان موفق نیستند؛ این یک واقعیت است که پشتوانه‌ی علمی دارد. قشر کمربندی قدامی مغز که مسئول سنجش گزینه‌ها هنگام تصمیم گیری است، در زنان نسبت به مردها بزرگتر است. عده‌ا‌ی عقیده دارند این شیوه‌ی تکاملی است که زنان را محافظه کارتر از مردها ساخته تا قبیله و خانواده‌ی خود را نجات دهند و به فکر جمع آوری غذا باشند و چارچوب زندگی را حفظ کنند.

۱۳- می‌توانند همسرشان را چاق کنند

این مثل همیشه در بین خانواده ها  رایج بوده که  وقتی خانم ها از روی عشق آشپزی می کنند  غذای آنها فوق العاده خوش مزه می شود .  و شاید علت چاقی شوهرانشان هم بابت همین باشد . این  اصل در گردشگری هم صادق می باشد .  زنان وقتی واقعا عاشق کار و محیط کاری خود باشند . بیش از حدود وظایف خود  تاثیر گذاری دارند .

۱۴- زنان بهتر چهره‌ها را می‌خوانند .

زنان از همان شروع زندگی خود به خوبی می‌توانند چهره‌ها، ژست‌ها و تُن صداها را بخوانند، که همین توانایی باعث می‌شود خوش صحبت‌تر و مدیران بهتری باشند. حتی در میان گروهی از افراد، تمام تعاملات اجتماعی معمولا توسط یک زن آلفا مدیریت می‌شود تا توسط یک مرد آلفا.

۱۵- آدرس دادن و راهبری

بانوان هنگام آدرس دادن پس از اندکی مکث و بررسی کل مسیر آنرا به زبان می آورند و این در حالی است که آقایان به محض اینکه از آنها سوال می پرسید، شروع به پاسخ دادن می کنند و در حین پاسخ دادن مدام خود را تصحیح می کنند.

۱۶- سرمایه گذاری

مردها بیشتر از زنان در فروش سهام خود دچار اشتباه می شوند و ضرر بیشتر شامل حالشان می شود.

۱۷- حافظه‌ی بهتر

 زنان ۵ درصد بیشتر از مردان قدرت به خاطر سپاری کلمات و چهره ها را دارند.  زنان قدرت بیشتری در حفظ کلمات، اشیا و تصاویر در ذهنشان دارند.

۱۸- چکش زدن

زنان ۱۰٪ از مردان در وارد کردن ضربه توسط چکش دقیق تر اند و ضربه را با نیروی متناسب وارد می کنند. این نتایج را دانشگاه ماساچوست پس از انجام تحقیقات بر روی زنان و مردان اعلام نمود.

۱۹- گویندگی اخبار

اخباری که توسط گویندگان زن گفته می شوند، اعتبار بیشتری را نزد بینندگان به نسبت اخبار گفته شده توسط مردان کسب میکنند.

۲۰- زنان کارآمدی بیشتری دارند

از سال های گذشته، مدیریت امور داخلی خانه برعهده ی زنان بوده است. به همین خاطر زنان به خوبی می دانند چطور مخارج را با بودجه ی محدود مدیریت کنند و حتی پس انداز هم داشته باشند. در برخی موارد که زنان در شغل های مدیریتی فعالیت داشته اند شاهد توانایی بالای آن ها در مدیریت و تخصیص منابع مالی بوده ایم. بیشتر زنان وظایف روزانه خود را لیست می کنند و در برنامه ریزی و زمان بندی کارها حرفه ای ترند؛ اما مردان منتظر می مانند تا همان لحظه برای هر مشکل، راه حلی پیدا کنند و اغلب هم نتیجه ی مطلوب را نمی گیرند .

درواقع، زنان دارای ویژگی های خاصی هستند که سبب می شود از دید کارمندان و همکارانشان مدیران تواناتری در مقایسه با مردان به نظر برسند. دلیل این قضیه آن است که زنان ملاحظه ی بیشتری در رفتار با کارمندان دارند و همیشه در تلاش اند خود را همگام با دیگر کارمندان بالا بکشند .

با مطالعه موارد بالا که عموما به موفقیت زنان در عرصه گردشگری  مرتبط می شود  می توان دریافت که چرا زنان در سالهای گذشته  در بخش های مختلف گردشگری حضور فعال پیدا کرده اند و به نوعی شغلهای که مردان در آن سال ها  فعالیت داشته اند را تسخیر کرده اند .

 فصل دوم:  زنان در رهبری از مردان برترند

اگر توانایی های اجتماعی زنان را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم  متوجه خواهیم شد که   زنان در رهبری نسبت به مردان برتری دارند . و می توان این برتری ها رو به شرح ذیل عنوان کرد

۱-     زنان می دانند چطور انگیزه بخش باشند

انگیزه دادن به دیگران از ویژگی های خوبی است که تنها در برخی افراد دیده می شود . زنان انگیزش دهندگان مورد قبولی هستند. آن ها به خاطر حس کنجکاوی و کارآگاهی خود می دانند چه رفتاری باعث انگیزه بخشی یا برعکس ترس و تردید طرف مقابل می شود. پس بهتر از مردان به دیگران انگیزه می دهند و به راحتی می توانند برای تشویق آن ها راه حل پیدا کنند .

زنان توانایی بیشتری در مواجهه با احساساتشان دارند، در حالی که مردان در این مورد ناتوان ترند . علاوه بر آن، زنان به آسانی می توانند در زمانی که انگیزه ی کارمندان برای دنبال کردن پروژه کم می شود، به آن ها روحیه و اعتماد به نفس دهند و تجسم دل نشینی از انجام پروژه در ذهن کارمندان به وجود آورند. تحقیقات نشان می دهد کارمندانی که تحت مدیریت زنان هستند، وظایف خود را با تعهد و پایبندی بیشتری انجام می دهند .زنان به طور ذاتی می توانند همه را دور خود جمع کنند و در این راستا، در همکاری و مشارکت با دیگران توانایی بیشتری دارند. داشتن چند نقش هم زمان از خصوصیات خاص زنان است که به آن ها کمک می کند همیشه برای شاد کردن کارمندان و همکاران خود راه حلی پیدا کنند . شاد بودن باعث افزایش روحیه و مسئولیت پذیری کارمندان می شود و لازم است مدیران زن را برای این خصوصیت ستایش کرد .زنان تمایل زیادی به انجام کارهای گروهی و اشتراک گذاری ایده ها و نظرات خود دارند. آن ها وقتی کاری را به صورت تیمی انجام می دهند، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا راه حلی پیدا کنند که به نفع تمام اعضای گروه باشد .

۲- زنان مسیر موفقیت را می شناسند

زنان به خوبی می دانند چطور می توان با وجود موانع و چالش ها به موفقیت رسید . آن ها به عنوان یک زن با انواع تبعیض ها مواجه شده اند، اما همیشه پای خواسته های خود ایستاده و در بیشتر عرصه ها با وجود محدودیت هایی که وجود داشته است، به موفقیت رسیده اند. مردان با این حس بیگانه هستند و نمی توانند درک کنند نادیده گرفته شدن از همان دوران کودکی چه احساسی دارد؛ اما دختران و زنان در تمام مقاطع زندگی خود با انواع تبعیض جنسیتی مواجه شده اند. زنان زیادی تلاش می کنند با وجود موانعی که بر سر راه موفقیت شان وجود دارد، بالاخره راهی پیدا کنند و اهداف خود را به تحقق برسانند .

۳- زنان اخلاق کسب و کار را رعایت می کنند

زنان بیشتر از مردان به اخلاق کسب و کار پایبند هستند. در بیشتر مواقع مردان اخلاقیات را تنها به حوزه ی کسب و کار محدود می کنند، اما زنان این اخلاق مداری را فراتر از حوزه ی کسب و کار می برند و همیشه در تلاش اند حقوق دیگران را با نهایت انصاف و عدالت رعایت کنند. دلیل اصلی این است که زنان وقتی مرتکب اشتباه کوچکی می شوند تا مدت ها احساس گناه دارند. به دلیل این که در هر شرکتی به رفتار اخلاق مدارانه بیشتر توجه می شود، زنان شانس بیشتری برای مدیریت و رهبری دارند. علاوه بر آن، زنان در مقابل کاری که انجام می دهند، بیشتر مسئولیت پذیرند و این به موفقیت آن ها کمک می کند

۴- زنان صبر بیشتری دارند

زنان در مقایسه با مردان بسیار صبورترند. آن ها در بیشتر مواقع با حوصله و بررسی تصمیم می گیرند. زنان به خوبی می دانند تصمیمات شتاب زده کمکی به پیشرفتشان نخواهد کرد. پس وقتی بخواهند تصمیم کاری بگیرند، برای تصمیمات خود وقت می گذارند و تمام جوانب را پیش از نتیجه گیری نهایی تحلیل می کنند . زنان در کنترل استرس نسبت به مردان توانایی بیشتری دارند. حتماً می دانید استرس تأثیر منفی روی قدرت تصمیم گیری دارد و تصمیمات توأم با استرس  باعث می شود از موفقیت دور شویم .

۵زنان از مهارت های ارتباطی بالایی برخوردارند

شاید زنان را پرحرف بدانیم، اما این تفکر رایج اشتباه است زیرا آن ها هر حرفی که به ذهنشان برسد را به سرعت بیان نمی کنند. زنان با معنا صحبت می کنند، زیرا توانایی فوق العاده ای در تفکر منطقی درباره ی موضوعات مختلف دارند و همیشه می خواهند هر مسئله ای را به طور عمقی تجزیه و تحلیل کنند. زنان در ارتباطات خود می توانند طرف مقابل را با زیرکی به انجام معاملات کاری قانع کنند. آن ها ابتدا درباره ی کارهایی که قصد انجامشان را دارند، حرف می زنند و سپس حرف های خود را به اثبات می رسانند؛ اما مردان عمل را بر حرف ترجیح می دهند. پس زنان می توانند با مهارت های ارتباطی خود در مدیریت موفق تر باشند. هر چه در مهارت های ارتباطی توانایی بیشتری داشته باشید، اطلاعات را به طور کارآمدتری انتقال خواهید داد و این همان ویژگی ای است که برای مدیریت و رهبری هر کسب و کاری لازم است. علاوه بر آن، مهارت های ارتباطی در تقویت و حفظ ارتباطات شخصی و کاری مؤثر هستند .

۶- زنان به دنبال رشد فردی هستند

وقتی زنی مدیریت یک سازمان را برعهده دارد، از دیدن رشد فردی تمام اعضای گروهش احساس غرور کرده و همواره کارمندان خود را به پیشرفت در زندگی حرفه ای و شخصی تشویق می کند. این همان خصوصیتی است که هر رهبر موفقی به آن نیاز دارد تا کارمندان بتوانند ارتباط مؤثرتری با او برقرار کنند. زنان به دلیل بهره مندی از مهارت های ارتباطی ذاتی، احساس همدلی و هوش هیجان، رهبران بهتری نسبت به مردان هستند. زنان می توانند با دیدگاه های منحصر به فرد خود درباره مسائل مختلف به راه حل هایی برسند که در نهایت به نفع تمام اعضای گروه خواهد بود .

۷- اغلب زنان با دقت و حوصله به حرف های دیگران گوش می دهند و به این درک رسیده اند که چرا خداوند دو گوش و یک دهان به انسان داده است. خیلی از زنان وقتی کسی برایشان حرف می زند، تمام حواسشان را به طرف مقابل می دهند. در واقع، زنان دوست دارند درد دل دیگران را بشنوند و در صورت نیاز در کنارشان باشند . شنونده ی خوب بودن یکی از خصوصیات اصلی رهبران موفق است. رهبران زن به دلیل شنونده ی خوب بودن قادرند با مشتریان و کارمندان ارتباط بهتری برقرار کنند .

۸زنان رفتار حمایتی بهتری دارند

زنان نه تنها همیشه در دسترس هستند، بلکه ذهن و دل بازی هم دارند. روانشناسان می گویند زنان به دلیل غریزه ی مادری و میل به تأمین نیازهای خانواده رفتار بهتر و پذیراتری دارند. این رافت و شفقت ذاتی سبب می شود زنان بدون توجه به جایگاه شغلی شان، تمایل بیشتری به حمایت کارمندان و همکاران در سطوح مختلف سازمانی داشته باشند .

زنان با وجود تمام توانایی هایی که گفته شد، هنوز به طور قابل توجهی در شغل های مدیریتی حضور ندارند. در واقع، زنان برای این که بتوانند از فرصت های پیشرفت شغلی بهره مند شوند، مسیر طولانی در پیش دارند و باید تلاش کنند دیدگاه منفی و سنتی خیلی ها را در مورد توانایی هایشان تغییر دهند. با این وجود، زنان زیادی هستند که در شغل های مدیریتی موفق بوده و شهرت موفقیتشان توانسته دیدگاه عده ی کمی را درباره توانایی ها و ظرفیت های آن ها تغییر دهد .

فصل سوم: زنان در امور مالی نسبت به  مردان برتری دارند

زنان همواره در امور مالی پیروز می شوند؛ زنان معمولا در امور مالی مسئولیت پذیرتر هستند چه در قبال پولی که خودشان به دست آورده اند باشند و چه در قبال پولی که دیگران در اختیار آن ها قرار می دهند. در امور مالی بارها ثابت شده است که زنان در مدیریت پول موفق تر هستند.  در ادامه به بررسی دلایل این موفقیت می پردازیم:

۱.شکافی که در بین دستمزدها وجود دارد

در واقع یکی از مهم ترین دلایل تمایل زنان به ذخیره پول دستمزد  پایین آنها در اکثر مواقع نسبت به مردان است و همچنین یافتن شغل در جوامع به خصوص جوامع در حال توسعه برای زنان سخت تر از مردان  است و همین موضوع باعث می شود تا آنها تمایل بیشتری به ذخیره پول داشته باشند تا در آینده که از کار بی کار شدند بی پول نمانند.

۲.زنان از دوران کودکی  بیشتر در خانواده مدیریت پول را یاد می گیرند

زمانی که زنان در سنین جوانی هستند تمرکز بیشتری بر روی ذخیره پول دارند ودر دنیایی که زنان در آن بزرگ شدند توقع عاقل بودن از آن ها می رود حتی در سنین جوانی درحالی که برای مردان اینگونه نیست و همین باعث می شود تا زنان از سنین جوانی چگونگی مدیریت خانه و مدیریت پول را یاد بگیرند. این موقعیت عادلانه ای نیست ولی یکی از دلایلی که باعث بهبود مهارت های مدیریت مالی زنان شده است همین موضوع است.

۳. زنان تمایل به حفظ و ذخیره پول دارند

مهم نیست که در چه رده درآمدی قرار دارند ولی زنان تمایل دارند که تمام امور مربوط به خود را مدیریت کنند و هرآنچه را که دارند را حفظ کنند و به همین دلیل است که می بینیم زنان چه قدر مشتاق به حفظ پول خود هستند

۴. زنان برای اقتصاد  خانواده اهمیت  قائل اند

زنان مسئولیت های مالی فراوانی بر دوششان قرار دارد که این مسئولیت در بستر خانواده اهمیت بیشتری پیدا می کند و در واقع نقش مدیریتی زنان در اداره خانه به این معنا است که چه قدر باید به درآمدها توجه شود و دخل و خرج بررسی شود تا بتوانند همه به خوبی از یک مقدار مشخص پول استفاده کنند.

۵. زنان تمایل به  برنامه های بلند مدت اقتصادی دارند .

وقتی بحث امور مالی پیش می آید زنان به سراغ برنامه های بلند مدت می روند و دلیل این اتفاق را می توان در گذشته جست و جو کرد که زنان برای آینده خانواده برنامه ریزی می کرده اند و یا دلایل دیگری که باعث می شود زنان در هر چیزی عواقب و آینده آن را پیش بینی کنند.برنامه ریزی زنان برای امور مالی به این دلیل است که می گویند هر سرمایه گذاری  نه تنها باید در حال حاضر قابل استفاده باشد بلکه باید در آینده نیز مفید واقع شود به همین دلیل است که زنان همیشه برای پول هایی که دارند برنامه ریزی می کنند. مثلا خرید طلا ، ارز ، زمین و افتتاح حساب های سوده در بانک از سرمایه گذاری های مورد علاقه زنان می باشد .  و آنها نه تنها پولشان را هدر نمی دهند بلکه ممکن است باعث افزایش پول خود نیز شوند.

۶. تاخیر حقوق

عملکرد زنان در مقابل تاخیر ریختن حقوق ها ستودنی است و دلیل این اتفاق آن است که زنان برنامه های بلند مدت را در نظر می گیرند که از خرج کردن زیاد پول در زمان حال جلوگیری می کند و همین اتفاق باعث می شود که در مقابل تاخیر ریختن حقوق  نسبت به مردان بهتر عمل کنند.

فصل چهارم: چرا گردشگری حوزه مناسبی برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان می باشد .

سه عوامل اصلی موجود دارد که باعث  می شود  زنان بتوانند رشد و فعالیت مناسبی در گردشگری داشته باشند .

۱-    ارتباطات: زنان عاشق ارتباطات هستند ، زنان استاد حرف زدن و برقراری ارتباط با دیگران هستند

۲-    گردشگری محل مناسبی  برای پیدا کردن امنیت شغلی    برای بانوان می باشد .

۳-    گردشگری نوعی  کار همراه با تفریح برای بانوان می باشد .

بنابراین با مطالعه موارد بالا می توان به درستی متوجه شد که چرا زنان در سالهای اخیر در حوزه های مختلف گردشگری حضوری پر رنگ داشته اند از جمله مشاغلی که در گردشگری  شاهد حضور پر رنگ زنان می باشیم  .

۱-    شرکت های خدمات هوایی و  مسافرتی :

در شرکت های خدمات مسافرتی زنان به دلیل توانایی بالا در برقراری ارتباط با مشتری ، تسلط در ارتباط کلامی و غیر کلامی ، جاذبه دیداری و شنیداری  برای مشتری ، و همچنین قدرت انعطاف پذیری با قوانین و مدیران دفاتر ، و برخی مسائلی که در بالا ذکر شد  توانسته اند حضور پررنگی در این بخش داشته باشند

۲-    راهنمایان تور :

در بخش راهنمای تور هم زنان به دلیل قدرت برقراری ارتباط ، تسلط در هماهنگی کلام و حرکات بدن ، حافظه بالا و ….   توانسته اند موفق باشند .

۳-    هتل :

یکی از اصلی ترین ارکان گردشگری هتل ها می باشند که  زنان در بخش های مختلف هتل مثل پذیرش ، رزرواسیون ، مدیر داخلی ، خانه داری ، کافی شاپ و ….  نقش اصلی را بازی می کنند .

۴-    اقامتگاه های بوم گردی :

در حقیقت دریچه اصلی ارائه زندگی سنتی  به گردشگران از خانه های سنتی و بوم گردی می باشد . جایی که زنان در آن  مهارت های اصلی خود نظیر آشپزی محلی پخت نان ، و…. غیره را به گردش گر ارائه می دهند .

۵-    بخش های اداری و دفتری در سازمان های دولتی و خصوصی  گردشگری

زنان به لحاظ دقت و سرعت عمل در انجام کارهای دفتری نیرو های اثر گذار در انجام امور اداری و سازمانی هستند

۶-    حمل ونقل

به تازه گی زنان در مشاغل مربوط به  حمل و نقل  مسافرتی هم  در حال حضور پر رنگ هستند به نحوی که شاهد رانندگان اتوبوس بین شهری زن و یا حتی خلبانان زن ایرانی هستیم   . البته جابجایی مسافران داخل شهر نیز توسط بانوان روبه گسترش می باشد .

۷-    صنایع دستی :

یکی از جاذبه های اصلی برای گردشگر  در هر منطقه   صنایع دستی و تولیدات خانگی هست  که زنان ایرانی در طول تاریخ  سابقه زیادی در این حوزه داشته اند .

چرا زنان کمتر در رده های مدیریتی ارشد گردشگری حضوردارند .

۱-      زنان قانع هستند: به تجربه  و بطور نسبی می توان گفت  زنان  انسان های قانعی هستند . به این معنا که زمانی که در یک مقطع کاری از لحاظ مادی و معنوی تثبیت شدند . دیگر لزومی به جابجایی و حرکت های پیشرفتی  نمی بینند و شاید سالها در همان  شغل  تا بازنشستتگی ماندگار شوند  وبه درآمد آن قناعت کنند

۲     - زنان ریسک پذیر نیستند .  به تجربه و بطور نسبی می توان گفت   زنان  از خطر کردن  اجتناب می کنند . بر اساس ضرب المثل معروف که می گوید موفقیت آنطرف ترس می باشد .  زنان به دلیل عدم ریسک پذیری درامور کاری کمتر به درجات عالی  کاری  نایل می شوند .

۳-     نگاه جنسیتی مردان نسبت به زنان: نگاه جنسی مردان نسبت به زنان را می توان به دو دسته تقسیم کرد

الف : مردان غالبا می پندارند که جنس موئث  ضعیف و شکننده است . بنابراین با یک نگاه تحقیر آمیز از پیشرفت آنان جلوگیری می کنند .

ب: خصلت تنوع طلبی و خودخواهی در مردان باعث می شود که غالبا زنان در محیط های کاری هم از طرف ارباب رجوع طرف کارفرما و همکاران مرد ،  مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفته شود

۴-     نکته قابل تامل این است که متاسفانه کشور ایران یک کشور سیاست زده در همه امور می باشد . به این معنا که سیاست بازی و سیاسی کاری برای مثال در ورزش، بهداشت و البته گردشگری و… حاکم می باشد و علت اینکه شاهد حرکت درجا و یا عقب ماندگی در گردشگری هستیم عدم وجود مدیران متخصص و کارآمد در راس هرم بوده  و شوربختانه زنان به رغم تخصص در امور  ، چون علاقه زیادی به امور سیاسی ندارند بنابراین  کمتر در رده مدیریت ارشد  حضور دارند وغالبا  در پست های میانی و اجرایی بکار گرفته می شوند .

تشکیل انجمن بانوان فعال در صنایع دستی و گردشگری

از آنجایی که یکی از احکام مهم سند برنامه ششم توسعه، به افزایش فرصت‌های شغلی برای زنان و توانمندسازی و ارتقای این سرمایه‌های بی‌نظیر اجتماعی و فرهنگی اشاره دارد و همچنین برای رفع چالش‌های و افزایش مشارکت زنان در حوزه گردشگری؛ اقداماتی انجام شده است. یکی از این اقدامات تشکیل “انجمن بانوان فعال در صنایع دستی و گردشگری ایران” است که با برگزاری چندین جلسه، نشست و نیز همایش بانوان در آذرماه سال ۹۵ با حضور ریاست محترم سازمان و مسؤولان ذی‌ربط همراه بوده است که با توجه به پیگیرهای صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بالاخره در دی ماه سال ۹۶ این انجمن ثبت رسمی در وزارت کشور شد.

این انجمن که متشکل از پنج نفر هیات امنا از شهرهای اردبیل، قزوین، طبس، زواره اصفهان و تهران است، هم‌اکنون متشکل از ۱۴۰ بانوی فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی از تمامی استان‌های کشور است که می‌توان با هم‌افزایی و بهره‌گیری از توانمندی‌های یکدیگر برخی از مشکلات را رفع کنند. این انجمن، انجمنی غیرسیاسی و غیرانتفاعی­ست که تاکنون به ۳۱ استان کشور سفر کرده است. در واقع هدف اصلی از تشکیل این انجمن، شناسایی مشکلات و موانع پیش روی بانوان سرمایه­ گذار در صنعت گردشگری و صنایع دستی، ارائه راهکارهای مناسب، بررسی و شناسایی روش ­های سرمایه­ گذاری در زمینه گردشگری و صنایع دستی، می باشد .

نتیجه گیری :

رشد گردشگری داخلی و خارجی در سالها اخیر در کشور ایران با وجود مشکلات مالی مردم و تحریم های سیاسی،  چشمگیر بوده است  . پر واضح است که عزم دولت در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری بخاطر مشکلات تحریم و صادرات نفت جدی است . در سال های اخیر گرایش دختران به تحصیل در رشته های دانشگاهی گردشگری  به شدت افزایش یافته است . و طبیعی است که فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از اتمام تحصیل یا در حین تحصیل جذب بازار کار و حرفه های زیر مجموعه گردشگری خواهند شد . به نحوی که نیروی کار تحصیل کرده بانوان، باعث حرکت روبه جلوی گردشگری و باز شدن نگاه های تنگ نظر  در سال های آینده خواهد شد .

محقق: مهران سلطان الکتاب

منبع: virgool.io

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار