b_300_300_16777215_00_images_The-top-10-science-images.jpg

همزیستی نیوز - سال ۲۰۱۶ مملو از اخبار کشفیات و پیشرفت‌های مهم علمی و همچنین داستان‌های جالب علمی بود. در این سال پیشرفت‌های شگفت انگیزی در علوم مختلف از جمله پزشکی، زیست شناسی، مهندسی و تکنولوژی به وقوع پیوست. در اینجا ۱۰ تصویر علمی برگزیده سال ۲۰۱۶ که توسط نشریه معتبر ساینس انتخاب شده‌اند آمده است، با نارون مگ همراه باشید.

۱- دانشمند تنها و مستقلی که خود سوژه آزمایشگاهی می‌شود

the-top-10-science-images1

تعداد بسیار زیادی از موجودات زنده در قلمرو حیوانات، مسیر خود را از طریق میدان مغناطیسی کره زمین پیدا می‌کنند، توانایی که از آن با نام ادراک مغناطیسی نیز یاد می‌شود. جو کریشوینک، جغرافی‌دان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا درصدد درک این موضوع است که آیا انسان‌ها نیز می‌توانند این توانایی ذاتی را در خود داشته باشند و به همان توانایی مجهز گردند. او برای یافتن جواب سوال‌اش، طی یک آزمایش، خود را به‌عنوان سوژه آزمایشگاهی در معرض میدان مغناطیسی که از طریق مجموعه‌ای از سیم‌ها و فنرهای الکتریکی ایجاد می‌شد، قرار داد تا امواج مغزش را با یک دستگاه آنسفالوگرام مشاهده و ثبت نماید.

 

۲- قاتل دوست داشتنی

the-top-10-science-images2

این حیوان که «شکاف دندان» نام دارد نزدیک‌ترین خویشاوند پستانداری به نام «حشره خوار هندی» معروف به «قاتل جزیره» است که بیش از چهارصد سال پیش در آمریکای لاتین منقرض شد و در تمامی جزایر کارائیب قاتل حشرات به شمار می‌رفت. دانشمندان بعد از گذشت ۵ قرن از انقراض «حشره خوار هندی» با استفاده از DNA فسیل شده‌اش تاریخ تکاملی‌ این پستاندار را در پستانداران ۷۰ میلیون سال پیش یافتند.

 

۳- گوش مصنوعی در یک ظرف

the-top-10-science-images3

گوش انسان را می‌توان به‌طور سه بعدی پرینت کرد. دستگاه پرینتر سه بعدی بافت ارگانیک، نویدبخش این خبر مهم است که در آینده خیلی نزدیک می‌توانیم گوش انسان را به‌طور سه بعدی پرینت کنیم. این پرینتر قرار است با توانایی ترکیب بافت مصنوعی بدن با سلول‌های زنده به تولید نمونه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید بپردازد.

 

۴- ابرهای صحرای نامیبیا می‌توانند به حل معمای گرم شدن کره زمین کمک کنند

the-top-10-science-images4

مه‌های ساحلی دورنمایی فریبنده برای پیچیده‌ترین مشکل علوم هواشناسی، گرم شدن کره زمین ایجاد کرده بودند. کنش متقابل ابرها و دود چگونه می‌تواند بر گرم شدن کره زمین اثر بگذارند. در آگوست سال ۲۰۱۶ فضاپیمای ناسا با بررسی یک شرایط آب هوایی طبیعی آزمایشگاهی بر روی ساحل نامیبیا، جایی که دودهای ناشی از آتش سوزی در آفریقا بروی ابرها شناور بود، درصدد حل این معما برآمد.

 

۵- بازگشت فلج اطفال به نیجریه

the-top-10-science-images5

به لطف واکسیناسیون موفق کمپین‌هایی مثل آنچه که در تصویر مشاهده می‌کنید، نیجریه در شرف خلاص شدن از شر ویروس فلج اطفال بود. اما در اواسط ماه آگوست سال ۲۰۱۶ نیجریه بعد از سه سال بدون گزارش مورد جدید ابتلا به ویروس فلج اطفال، دو مورد ابتلا به فلج اطفال را گزارش داد. حال با این گزارش، متخصصان علوم بهداشت نگران این اپیدمی جدید شدند.

 

۶- رونمایی از دستگاه بلایای طبیعی

the-top-10-science-images6

چگونه می‌توانیم به بهترین شکل ممکن آماده فجایع و بلایای طبیعی مصیبت بار شویم؟ این دیوار باد در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی ساخته شده است و می‌تواند بادی با قدرت طوفان سطح ۵ ایجاد کند. این دستگاه به کمک دانشمندان می‌آید تا به آن‌ها درک بهتری از حوادث طبیعی بدهد.

 

۷- شامپانزه بونوبو تست بینایی می‌دهد

the-top-10-science-images7

انسان‌ها تنها پریمات‌ها و پستاندارانی نیستند که به عینک نیاز دارند. طبق نظریه تکاملی داروین یکی از نزدیک‌ترین خویشاوندان ما، شامپانزه‌های بونوبو هستند که با افزایش سن و پیر شدن قدرت بینایی‌شان کاهش می‌یابد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید یک بونوبو در حال تمیز کردن و یا شاید بررسی اطراف چشم بونوبوی دیگر است، عملی که به طرز مشکوکی و تعجب برانگیزی شبیه کار اوپتومتریست‌ها است.

 

۸- گلسنگ‌های عجیب غریب و دوست داشتنی

the-top-10-science-images8

گلسنگ‌ها نحوه شکل‌گیری عجیبی دارند. آن‌ها در اثر الگوی همزیستی بین جلبک‌های سبز و قارچ‌ها به وجود می‌آیند و این امر باعث شده است که دانشمندان کماکان درصدد پی بردن به راز آن‌ها باشند. این نمونه گلسنگ به‌قدری برای دانشمندان جذاب بود که صفحه اول مجله Scienceرا در ماه جولای به خود اختصاص داد.

 

۹- جمع آوری فضولات دایناسورها

the-top-10-science-images9

سوسک سرگین به خوردن مدفوع و فضولات حیواناتی همچون گاوها، فیل‌ها و سایر حیوانات معروف است. اما ۱۱۵ میلیون سال پیش، آن‌ها فضولات دایناسورها را جمع آوری ‌کرده و می‌خوردند و وقتی که آن جانوران باستانی از بین رفتند، گونه‌هایی از این سوسک‌ها هم که به دایناسورها وابسته بودند منقرض شدند.

 

۱۰- جستجو در زیر سطح کره ماه

the-top-10-science-images10

نیمه تاریک ماه را فراموش کنید، چه چیزی در زیر سطح ماه وجود دارد؟ این نقشه زیر سطحی ماه که از مأموریت «بازیابی جاذبه و آزمایشگاه داخلی» ناسا به دست آمده است، سرنخ‌هایی از دهانه‌های حلقوی ناشی از برخورد شهاب سنگ‌ها با سطح ماه را نشان می‌دهد. داده‌های به دست آمده از این مأموریت می‌توانند ما را از دیگر برخوردهای ستاره‌های دنباله دار و شهاب سنگ‌های آسمانی در منظومه شمسی مطلع سازند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار