b_300_300_16777215_00_images_0103_jeopark.jpg

همزیستی نیوز - مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: دو ارزیاب بین المللی از کشورهای اسپانیا و ویتنام در طی ماموریت از شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو عصر روز جمعه (20 خردادماه) وارد جزیره قشم شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علیرضا امری کاظمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: هدف این ارزیابان بررسی دوره ای وضعیت امکانات و آخرین شرایط ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم می باشد.
وی ادامه داد: ارزیابان یونسکو طی سه روز حضور خود در جزیره از تمامی ژئوسایت ها، مراکز همیاری و بخش های مختلف ژئوپارک جهانی قشم و زیرساخت های مربوطه دیدن خواهند کرد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: این ارزیابان بین المللی همچنین در نهایت گزارش مشاهدات میدانی خود را به شورایعالی یونسکو ارسال می کنند تا براساس آن نسبت به تمدید عضویت ژئوپارک جهانی قشم در شبکه ژئوپارک های جهانی اقدام نمایند.
به گفته امری کاظمی؛ آنها همچنین در مدت زمان حضور خود در جزیره قشم دیدارهایی با مسئولان از جمله رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خواهند داشت.
گفتنی است، طی ماه های گذشته و با دستور ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و پیگیری های معاون توسعه مدیریت این سازمان با هماهنگی و همکاری سایر مدیریت های زیرمجموعه سازمان، فرآیند آماده سازی ژئوپارک و فراهم نمودن شرایط ارزیابی به صورت شبانه روزی و فشرده انجام گرفته و ژئوپارک جهانی قشم امروز در شرایط مساعدی جهت ارزیابی قرار گرفته است.

اظهار رضایت ارزیابان یونسکو از رابطه مثبت و تعامل ژئوپارک با جامعه محلی

 همچنین مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: ارزیابان بین المللی یونسکو از همراهی جامعه محلی با ژئوپارک قشم در نخستین روز از برنامه بازدیدهای میدانی خود، اظهار رضایت کردند.

 علیرضا امری کاظمی بیان کرد: ارزیابان از فرآیند آماده سازی ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم، گزارش های ارائه شده مربوط به عملکرد چهارساله ارائه شده توسط کارشناسان و همچنین فعالیت انجام شده توسط مدیریت ژئوپارک قشم و سازمان منطقه آزاد قشم رضایت داشتند.
وی ادامه داد: حضور فعال و پررنگ مسئولان روستاها و فعالیت سازنده جامعه محلی یکی از موضوعاتی بود که در گزارش های تهیه شده توسط ارزیابان بین المللی تاثیر مثبتی به همراه داشت.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم افزود: بازدید از ژئوسایت های غار خربس، دره ستاره ها، جزایر ناز، اسکله کندالو و خلیج دلفین ها، محل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در ساحل روستای شیب دراز، ژئوسایت کورکورا کوه در روستای گیاهدان برنامه روز نخست ارزیابان یونسکو بود.
وی ادامه داد: دو ارزیاب بین المللی یونسکو از محل کارگاه تولید صنایع دستی بانوان در روستای برکه خلف، یک واحد بومگردی در شهر سوزا و موزه مردم شناسی زبیری در روستای دیرستان نیز دیدن کرده و به بررسی شرایط آنها پرداختند.
به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم؛ همچنین ژئوسایت جدید کوه کالینگی نیز در این روز مورد بازدید ارزیابان بین المللی یونسکو قرار گرفت.

ژئوپارک قشم الگویی برای سایر ژئوپارک‌های جهان

به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم ارزیابان یونسکو در دومین روز از بازدید خود از ژئوسایت‌ها و فعالیت جامعه محلی جزیره، ژئوپارک قشم را در برخی از حوزه‌ها الگویی برای سایر ژئوپارک‌های جهان دانستند.

 علیرضا امری‌کاظمی با بیان این مطلب گفت: مشارکت جامعه محلی در حفظ میراث طبیعی و فرهنگی و حفاظت از ژئوپارک یکی از نکاتی بود که در دومین روز بازدید، مورد توجه ویژه ارزیابان قرار گفت.
وی ادامه داد: برنامه روز دوم با بازدید از جنگل‌های حرا در دو روستای سهیلی و گورزین و ساختمان تماشاگه حرا به عنوان مرکز آموزش و اطلاع‌رسانی شروع شد.
امری‌کاظمی اظهار کرد: بازدید از اقامتگاه‌های بومگردی و مدارس در طبل و سهیلی، چند ژئوسایت از جمله دره تندیس‌ها، پارک موزه شناورسازی گوران، تنگه چاهکوه و مرکز اطلاع رسانی چاهکوه، ژئوسایت دیواره قاضی و غار نمکدان از دیگر برنامه‌های روز دوم بود.
وی افزود: تعاونی صنایع دستی زنان غرب جزیره در روستای درکو و مرکز آموزش غرب جزیره ژئوپارک و نمایشگاه کوچکی که فعالین جامعه محلی در این نمایشگاه برپا کرده بودند از دیگر برنامه‌های بازدید بود که بسیار مورد توجه ارزیابان قرار گرفت.
به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم حضور در شهر لافت به همراه مدیر میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان و جمعی از مسئولین شهر لافت و شرکت در مراسم رزیف خوانی از دیگر برنامه‌های ارزیابان بود.

 

 
 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار