b_300_300_16777215_00_images_kish.jpg

همزیستی نیوز - پس از مدت‌ها وقفه و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ جزیره کیش حالا پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور شده است. میزبانی که البته با اضطراب و نگرانی توام شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آغاز زمستان و فصل سرما و همچنین بهبود نسبی وضعیت شیوع ویروس کرونا،‌ کیش را به مقصدی جذاب برای مسافران تبدیل کرده است.

حالا جنگ‌های شبانه و کنسرت‌ها، جانی دوباره گرفته‌اند و در گوشه و کنار جزیره، بنرهای تبلیغاتی استندآپ کمدین‌ها و خواننده‌های مطرح پاپ خودنمایی می‌کند. استقبال از این برنامه‌ها نیز به حدی است که اجراها گاه به سانس‌های فوق‌العاده کشیده می‌شود.

افزایش تعداد پروازها به جزیره نیز خود گویای استقبال گسترده مسافران است. به گونه‌ای که در برخی از روزها، مجموع پروازهای ورودی و خروجی به کیش حتی سه رقمی شده و به ۱۰۶ پرواز در روز رسیده است.

از طرفی دیگر رئیس جامعه هتلداران کیش نیز از اشغال ۹۸ درصدی ظرفیت هتل‌های جزیره خبر داده و گفته :  با کنترل و نظارت مسئولان و اهتمام جدی برای رعایت قوانین بهداشتی شرایط به گونه‌ای شد که از آذر تاکنون هیچ اتاق خالی در هتل‌ها وجود ندارد.

مسافر هست، پروتکل نیست

اگرچه افزایش حضور مسافر و گردشگر خبر خوشحال‌کننده‌ای برای اقتصاد و توریسم لطمه‌خورده از کرونا به حساب می‌آید، در عین حال نگرانی از جهش و شیوع دوباره ویروس کرونا در جزیره را افزایش می‌دهد. به خصوص آن که مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مسافران به شدت پایین است.

در برخی از فضاهای سربسته مانند رستوران‌ها، فاصله اجتماعی رعایت‌ نمی‌شود و در کنار سواحل نیز مردم به سیاق دوران پیش از کرونا رفتار می‌کنند. سخنگوی شورای سلامت کیش نیز این مطلب را تایید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مشکل اصلی ما مسافرانی هستند که با خیال راحت به سفر آمده‌اند و چون ستاد ملی کرونا برخی شهرها را آبی اعلام کرده،‌ تصور می‌کنند در این شهرها از نظر کرونا خطری تهدیدشان نمی‌کند و به همین خاطر پروتکل‌ها را درست رعایت نمی‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز انجام سفرهای تفریحی در این مقطع را خلاف توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عنوان می‌کند و می‌گوید: سفرکردن در این شرایط در واقع خطرکردن است؛‌ چرا که در سفر خانواده نمی تواند پروتکل‌ها را به میزانی که در شهر خود زندگی می‌کند رعایت کند.

 فاطمه نوروزیان به یک باور غلط رایج در بین مردم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مردم تصور می‌کنند در فضای باز امکان انتقال ویروس وجود ندارد. در حالی که احتمال انتقال ویروس در فضای باز صفر نیست و دو نفر در فضای باز اگر به مدت ۱۵ دقیقه با هم صحبت کنند ممکن است ویروس را منتقل کنند.

تدابیری برای علاج واقعه پیش از وقوع

با این حال شورای سلامت کیش در سی‌وسومین جلسه شورای خود،‌ به منظور کنترل شرایط ورود خودروهای پلاک سرزمین اصلی مسافری به جزیره کیش را به مدت ۲هفته ممنوع کرد.

هجوم مسافران به بندرعباس، کیش و قشم، استانداری هرمزگان را نیز بر آن داشته تا محدودیت‌هایی برای سفر به کیش در نظر بگیرند.

به گفته فریدون همتی مردم استان پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را طی چندماه اخیر به خوبی رعایت کردند اما در تعطیلات اخیر، با ورود جمعیت زیادی از گردشگران به استان مواجه شده که بخش عظیمی از این مسافران از استان های فارس و کرمان بودند.

او از استقرار تیمی هایی برای کنترل و  تشویق مسافران به عدم مسافرت به هرمزگان در ورودی های استان به منظور کنترل روند افزایشی ورود مسافران و گردشگران خبر داده و گفته در پارک ها و  سواحل، امکانات و خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نخواهد شد و از برپایی چادر نیز ممانعت به عمل خواهد آمد.

استاندار هرمزگان همچنین گفته است: در بنادر چارک و سایر بنادری که امکان انتقال وسایل نقلیه به جزایر قشم  و کیش وجود دارد، سرویس دهی لندینگ کرافت برای انتقال خودرو به این جزایر قطع شده است.

همتی بیان داشت: از این هفته، گلوگاه های ورودی استان از سمت چهار استان فارس، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان با حضور نیروهای هلال احمر، نماینده فرمانداری ها، نیروی انتظامی و ... با جدیت بیشتری کنترل می شود.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: گروه های نظارتی در شرایط عادی در همه نقاط پر رفت و آمد و به‌خصوص بنادر و نقاط گردشگری حضور دارند و بر اساس دستور ابلاغی موظف به هشدار به مسافران برای رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و فراهم کردن امکان لازم برای گند زدایی محیط های پر رفت و آمد هستند.

محمدرضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش نیز از تشدید نظارت‌ها در جزیره خبر می‌دهد: در شورای سلامت تصمیم گرفته شد،‌ تیم های نظارتی تقویت شوند و بازدیدها سختگیرانه شوند و با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند،‌ مماشاتی هم صورت نخواهد گرفت. البته ما در رابطه مشکلی با اصناف نداریم؛ اما در اماکن گردشگری خصوصا در سواحل متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است.

وضعیت شکننده کیش

کمتر از ۶۰ روز دیگر تا آغاز سال جدید باقی‌مانده است. آن طور که از شواهد و قرائن بر می‌آید،‌ برای دومین سال متوالی،‌ عید نوروز را در کنار این ویروس خواهیم گذراند. اگر می‌خواهیم سال آینده را با سختی به مراتب مضاعف‌تری از امروز آغاز نکنیم،‌ چاره‌ای نیست جز این که همچنان خود را مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدانیم؛ چه در سفر و چه در شهر و دیار خود.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش نیز با لحنی توام با تردید و نگرانی در خصوص روزهای آتی می‌گوید: وضعیت جزیره کیش در حال حاضر شکننده است و به سرعت می تواند وارد یک پیک جدید بیماری شود. نتیجه عدم رعایت اصول بهداشتی،‌ دو هفته آینده مشخص خواهد شد و در صورت افزایش تعداد ابتلاها ممکن است مجبور به اعمال دوباره محدودیت‌ها در ایام پیش رو شویم.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار